حمایت بین‌المللی از امنیت و ثبات اقلیم کوردستان

در دیدارهای مسرور بارزانی در داووس٢٠٢٤
بخشی از دیدارهای مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان در حاشیه داووس٢٠٢٤
بخشی از دیدارهای مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان در حاشیه داووس٢٠٢٤

اربیل (کوردستان٢٤)- رهبران کشورها و مقامات بلند پایه جهان در دیدارهای خود با نخست وزیر اقلیم کوردستان در حاشیه داووس٢٠٢٤، ضمن محکوم کردن شدید حملات موشکی ایران به مناطق غیرنظامی پایتخت اقلیم کوردستان، بر حمایت دولت‌های متبوع از حفظ ثبات و امنیت اقلیم، تاکید کردند.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان، در حاشیه ٥٤مین مجمع جهانی اقتصاد – داووس٢٠٢٤ در کشور سوئیس، با رهبران کشورها و مقامات بلند پایه جهان دیدارهای بسیاری داشت.

در این دیدارها که همزمان بود با حملات موشکی ایران به مناطق غیرنظامی اربیل، پایتخت اقلیم کوردستان، رهبران کشورها و مقامات بلندپایه منطقه و جهان، ضمن محکوم کردن شدید حملات، حمایت خود را از اقلیم کوردستان به نخست وزیر، اعلام کردند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در دیدار با مسرور بارزانی، حملات را نقض حاکمیت عراق دانست و تاکید کرد که هدف گرفتن مردم غیرنظامی، هیچ گونه توجیهی نمی‌پذیرد.

وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا نیز خطاب به نخست وزیر اقلیم تاکید کردند که راهکارهای لازم را برای حفاظت از اقلیم کوردستان در برابر حملات موشکی در پیش خواهند گرفت.

همچنین جاسم البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج، در دیدار با آقای بارزانی، هرگونه تلاش برای برهم زدن امنیت اقلیم کوردستان را محکوم کرد.

یان لواسکی، وزیر امور خارجه جمهوری چک نیز از جمله مقاماتی بود که بر اهمیت حفظ ثبات و امنیت اقلیم کوردستان تاکید و حملات را محکوم کرد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هم در حاشیه مجمع داووس با مسرور بارزانی دیدار و اعلام کرد که کشورش کاملا از اقلیم کوردستان، حمایت می‌کند.

نخست وزیر اقلیم با برگزاری یک کنفرانس خبری در خانه کوردستان در داووس٢٠٢٤، حملات را "توجیه ناپذیر و نامردانه" توصیف و تاکید کرد:" ما تلاش کرده‌ایم روابط خود را به طور مسالمت آمیز با کشورهای همسایه توسعه دهیم، اما متاسفانه این حملات که بسیار بسیار بی‌دلیل انجام شده‌اند، تحت هیچ شرایطی نباید بدون پاسخ بمانند."

نخست وزیر اقلیم کوردستان همچنین از جامعه بین‌الملل خواست که "برای پایان دادن به این گونه حملات به مردم بی‌گناه و بی‌دفاع کوردستان، یاری رسان باشند."

کاتالین نواک، رئیس جمهور مجارستان، النا والتونن، وزیر امور خارجه فنلاند، شیخ محمد بن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر، بشر الخصاونه، نخست وزیر اردن، خالد الفلاح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی و شماری دیگر از مقامات و دیپلما‌های ارشد کشورها، در دیدارهایشان با نخست وزیر اقلیم کوردستان در حاشیه داووس٢٠٢٤، حملات موشکی ایران را محکوم و حمایت دولت خود را از اقلیم کوردستان اعلام کردند.

حدود ساعت ١١:٣٠ دوشنبه ١٥ ژانویه، سپاه پاسداران ایران به بهانه واهی وجود مرکز موساد اسرائیل، خانه یک تاجر اقلیم کوردستان را در اربیل آماج حمله موشکی کرد و در نتیجه آن پنج شهروند غیرنظامی شهید و شش شهروند غیرنظامی دیگر مجروح شدند.

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، پس از بازدید از منطقه مورد هدف، ادعای سپاه پاسداران را تکذیب و اعلام کرد که به خانه یک شهروند غیرنظامی حمله موشکی شده است، نه مرکز موساد.

حملات موشکی ایران به مناطق غیرنظامی اربیل، در سطح بین‌المللی به طور گسترده‌ای محکوم شدند و انزجار عمومی در پی داشت.

ب.ن