پاکستان بر بازگشت روابط با ایران به وضعیت قبل از تنش اخیر تأکید کرد

روابط ایران و پاکستان در پی حمله‌ی موشکی به خاک یکدیگر دچار تنش شد

اربیل(کوردستان ۲۴)- کمیته‌ی امنیت ملی پاکستان جمعه ۲۹ دی‌ماه در پی تبادل آتش در مناطقی مرزی با ایران کە دست کم ۱۲ کشته برجای گذاشت، موافقت خود را برای پایان تنش با ایران اعلام کرد.

نشست اضطراری کمیته‌ی امنیت ملی پاکستان به ریاست انوار الحق کاکر، نخست‌وزیر دولت موقت، پس از ناتمام گذاشتن سفر خود به نشست داووس سوئیس در اسلام‌آباد برگزار شد. عاصم منیر، فرمانده قدرتمند ارتش پاکستان نیز در این نشست حضور داشت.

کمیته‌ی امنیت ملی پاکستان در بیانیه‌ای پس از برگزاری نشستی با شرکت نخست‌وزیر و فرمانده‌ی ارتش این کشور در اعلام کرد که رهبران سیاسی و نظامی کشور در مورد وضعیت پس از حملات موشکی و هوایی ایران گفت‌وگو کردند و «پاسخ حرفه‌ای، مدنظر و متناسب» ارتش پاکستان را موردتمجید قرار دادند.

بر اساس این بیانیه، این کمیته تأکید کرد که کانال‌های ارتباطی موجود بین پاکستان و ایران "باید برای رفع نگرانی‌های امنیتی دو کشور به نفع صلح و ثبات منطقه‌ای مورداستفاده قرار گیرد."

انورالحق کاکر، نخست‌وزیر موقت پاکستان نیز شامگاه جمعه ٢٩ دی‌ماه گفت که به نفع اسلام‌آباد و تهران است که گام‌هایی برای بازگرداندن روابط به وضعیت قبل از تنش اخیر بردارند.

او گفته است: "پاکستان و ایران دو کشور برادر هستند که در طول تاریخ از روابط برادرانه و همکاری با احترام و محبت برخوردار بوده‌اند و پاکستان از همه اقدامات مثبت طرف ایرانی استقبال می‌کند."

گزارش رسانه‌ها حاکی است که کمیته امنیت ملی پاکستان همچنین موافقت خود را ازسرگیری روابط کامل دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران و بازگشت سفرای دو کشور به پایتخت‌های یکدیگر اعلام کرده است.

تنش بین ایران و پاکستان به دنبال حمله "موشکی و پهپادی" سپاه پاسداران به مخالفان جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. پاکستان اعلام کرده بود که دو کودک در این حمله کشته شدند.

پاکستان نیز در پاسخ متقابل بامداد روز پنجشنبه یک روستای مرزی ایران را در نزدیکی شهر سراوان در استان سیستان و بلوچستان ایران هدف قرار داد. گفته می‌شود در این حمله دستکم ۱۰ نفر ازجمله چهار کودک کشته شدند.