فرانسه، آلمان و بریتانیا پرتاب ماهواره "ثریا" توسط ایران را محکوم کردند

سه قدرت اروپایی این اقدام ایران را مغایر با قطعنامه‌ی ٢٢٣١ی شورای امنیت توصیف کرده‌اند

اربیل (کوردستان ۲۴)- بریتانیا، فرانسه و آلمان، به‌عنوان اعضای اروپایی توافق هسته‌ای غرب با ایران، با انتشار بیانیه‌ی مشترکی پرتاب ماهواره‌ی "ثریا" توسط جمهوری اسلامی را محکوم کردند.

بر اساس این بیانیه مشترک که نسخه‌ای از آن روز جمعه ۶ بهمن در وب‌سایت وزارت خارجه بریتانیا منتشر شد، یادآوری شده است موشک «قائم ۱۰۰» که سوخت جامد دارد و ماهواره‌ی "ثریا" با آن پرتاب شده، از فنّاوری موشک‌های بالستیک دوربرد ایران استفاده می‌کند.

این بیانیه افزوده است که جمهوری اسلامی به‌رغم درخواست جامعه‌ی جهانی برای توقف برنامه‌ی موشکی و قطعنامه‌های سازمان ملل، این برنامه را توسعه می‌دهد.

در این بیانیه آمده است: "پرتاب‌هایی ازاین‌دست به ایران اجازه می‌دهد فن‌آوری‌هایی را آزمایش کند که می‌تواند برای توسعه‌ی بیشتر برنامه موشک‌های بالستیک این کشور، که تهدیدی مهم برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، استفاده کند".

جمهوری اسلامی ۳۰دی، ماهواره «ثریا» را با ماهواره‌بر سه‌مرحله‌ای سوخت جامد متعلق به سپاه پاسداران به نام "قائم ۱۰۰" پرتاب کرد و اعلام کرد ماهواره "با موفقیت در مدار ۷۵ کیلومتری زمین قرار گرفته است".

نمایندگان فرانسه، آلمان و بریتانیا در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل، اقدام جمهوری اسلامی ایران در پرتاب موشک ماهواره‌بر قائم را "نقض قطعنامه‌ی ۲۲۳۱" شورای امنیت خواندند.

نماینده‌ی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل، طی نامه‌ای به آنتونیو گوترش، «برنامه موشکی و فضایی» ایران را "خارج از حوزه صلاحیت قطع‌نامه‌ی ٢٢٣١ شورای امنیت  خواند.

فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه مشترک جدید خود می‌گویند نگرانی‌های دیرینه‌ای از توسعه‌ی فن‌آوری موشک‌های بالستیک ایران دارند که قادر به حمل تسلیحات هسته‌ای هستند.

در ادامه‌ی بیانیه‌ی فرانسه، آلمان بریتانیا آمده است فعالیت‌های هسته‌ای ایران که هیچ توجیه معتبری برای استفاده غیرنظامی ندارد، نگرانی‌ها را تشدید می‌کند: "ما متعهد هستیم هر گام دیپلماتیکی را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای برداریم و جمهوری اسلامی را به خاطر فعالیت‌های بی‌ثبات کننده‌اش در منطقه و بین‌المللی پاسخگو کنیم".