سفین دزه‌ای: جامعه بین‌الملل در برابر اقلیم کوردستان احساس تعهد می‌کند

"تلاش کرده‌ایم در خصوص حملات موشکی ایران به اربیل اجماع بین‌المللی ایجاد کنیم تا از اقلیم کوردستان محافظت شود"
سفین دزه‌ای، رئیس اداره روابط خارجی اقلیم کوردستان
سفین دزه‌ای، رئیس اداره روابط خارجی اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤)- دیپلمات ارشد دولت اقلیم کوردستان، اعلام کرد که جامعه بین‌الملل در برابر اقلیم، احساس تعهد می‌کند و تلاش کرده‌اند در خصوص حملات موشکی ایران به پایتخت اقلیم، اجماع بین‌المللی ایجاد کنند تا از آن محافظت شود.

سفین دزه‌ای، رئیس اداره روابط خارجی اقلیم کوردستان، امروز یکشنبه ٢٨ ژانویه، در حاشیه سومین کنفرانس نمایندگی‌های دولت اقلیم کوردستان در کشورهای جهان، در مصاحبه با گزارشگر کوردستان٢٤ اظهار داشت که شمار زیادی از کنسولگری‌های کشورها در اقلیم فعالیت دارند و به طور مستمر با آنها در تماس مستقیم هستند.

او، با اشاره به حملات موشکی ایران به مناطق غیرنظامی اربیل، پایتخت اقلیم کوردستان، گفت:"تلاش کرده‌ایم در خصوص آن حادثه جانگداز اجماع بین‌المللی ایجاد کنیم، به طوری که آن را محکوم کنند و از اقلیم کوردستان محافظت شود."

همچنین تاکید کرد که پس از کوچ جمعی مردم کوردستان در سال ١٩٩١ که از بیم حملات رژیم بعث انجام شد، جامعه بین‌الملل در برابر اقلیم کوردستان، احساس تعهد می‌کند.

وی، یادآور شد که اقلیم کوردستان در منطقه یک بازیگر مهم است. "ما همزمان تلاش کرده‌ایم که در کشمکش‌های منطقه بی‌طرف باشیم."

دزه‌ای، گفت:"باید تلاش کنیم جهان خارج از واقعیت اقلیم کوردستان، آگاه باشد. به نظرم در این زمینه تاکنون کارهای خوبی انجام گرفته‌اند. ما هم در نظر داریم در ساختار اداره متبوع تغییراتی ایجاد کنیم تا در آینده تاثیرات بهتری داشته‌ باشیم."

و نیز با بیان اینکه امری حتمی است که کشورها به منافع خود فکر می‌کنند، خاطرنشان کرد:" عراق یک کشور مهم منطقه است، به همین دلیل امنیت عراق و امنیت بخش انرژی آن بسیار مهم هستند و اقلیم کوردستان نیز از سال ١٩٩١ تاکنون ثابت کرده که عامل ثبات منطقه است."

سومین کنفرانس نمایندگی‌های دولت اقلیم کوردستان در کشورهای جهان، امروز یکشنبه با حضور مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم در اربیل، برگزار شد.

دولت اقلیم کوردستان در ١٤ کشور دفتر نمایندگی دارد و بیش از ٤٠ کشور در اقلیم کوردستان کنسولگری و دفتر نمایندگی دارند که ٣٨ کشور از آنها عضو سازمان ملل متحد هستند.

ب.ن