٣٧ سال از درگذشت ادریس بارزانی می‌گذرد

"انسان بسیار بزرگی بود و بزرگی او از فهم و کمال سرچشمه گرفته بود"
ادریس بارزانی در دوران قیام
ادریس بارزانی در دوران قیام

اربیل (کوردستان٢٤)- ٣٧ سال قبل، جنبش رهایی بخش کوردستان، ادریس بارزانی، یکی از رهبران تاثیرگذار و مهم خود را از دست داد. پرزیدنت مسعود بارزانی درباره او می‌گوید:"انسان بسیار بزرگی بود. بزرگی او از فهم و کمال سرچشمه گرفته بود."

امروز ٣١ ژانویه ٢٠٢٤، سی و هفتمین سالگرد درگذشت ادریس بارزانی است که نقش بسیار بزرگی در مراحل مخلتف مبارزات رهایی بخش مردم کوردستان و رویارویی با اشغالگران داشت و در کنار پرزیدنت مسعود بارزانی، مشارکت فعالی در مذاکرات ١١ مارس ١٩٧٠ برای احقاق حقوق ملی و میهنی داشت. همچنین در تاسیس جبهه کوردستانی در سال ١٩٨٦ نقش موثر ایفا کرد.

زندگی‌نامه ادریس بارزانی

ادریس بارزانی، در ماه مارس ١٩٤٤ در منطقه بارزان به دنیا آمد. او دو سال داشت که پدرش ملا مصطفی بارزانی برای حمایت از جنبش شرق کوردستان و جمهوری کوردستان، به مهاباد رفت.

هنگامی که ملا مصطفی و همرزمانش پس از سقوط جمهوری کوردستان، به اتحاد جماهیر شوروی رفت، ادریس بارزانی به همراه عمویش، شیخ احمد بارزانی توسط دولت وقت عراق به جنوب این کشور تبعید شد.

ادریس بارزانی و پرزیدنت بارزانی در دیدار با یک هیئت عراق 

او در شش سالگی در شهر کربلا تحصیلات ابتدایی را آغاز کرد و تا زمان سقوط پادشاهی عراق، از دیدار پدر محروم بود.

با بازگشت ملا مصطفی از اتحاد جماهیر شوروی و آغاز قیام سپتامبر ١٩٦١، ادریس بارزانی عضو اولین گروه پیشمرگان کورد شد و در مبارزات مسلحانه شرکت کرد.

ادریس بارزانی، پس از ٩ سال مبارزات پیشمرگانه و مشارکت در قیام، در ژوئن ١٩٧٠ در کنگره هشتم پارت دموکرات کوردستان به عنوان عضو کمیته مرکزی حزب انتخاب شد.

با آغاز روند صلح و مذاکرات بین آزادیخواهان و دولت عراق، ادریس بارزانی در کنار برادر خود مسعود بارزانی در هیئت مذاکره کننده حضور یافت و وارد مذاکرات شد.

ادریس بارزانی و پرزیدنت بارزانی در کنار شماری از پیشمرگها 

حاصل مذاکرات، خودمختاری برای کوردستان بود، اما پس از آنکه در نتیجه توافق الجزایر بین دولت ایران و دولت عراق، دولت مرکزی عراق مخالفت‌ها با ملت کورد را از سر گرفت و به توافقات خود با کوردها را نقض کرد، آزادیخواهان کورد به ایران پناه بردند و ادریس بارزانی نیز به همراه خاندانش به ایران رفت.

در آن دوره ادریس بارزانی در کنار برادرش مسعود بارزانی، تجدید سازمان حزب و نیروی پیشمرگ را آغاز کرد و پارت دموکرات کوردستان، فعالیت را از سر گرفت که خود مبنایی برای تاسیس جبهه کوردستانی در سال ١٩٨٦ شد.

ادریس بارزانی، در تاریخ مبارزات آزادیخواهانه کوردستان به عنوان معمار آشتی ملی شناخته شده است. او در کنگره نیروهای مخالف رژیم بعث عراق نیز برای اتحاد نیروهای عراقی علیه رژیم بعث تلاش کرد.

ادریس بارزانی، در ٣١ ژانویه ١٩٨٧ به علت ابتلا به بیماری به طور ناگهانی زندگی را به درود گفت.

ادریس بارزانی و پرزیدنت مسعود بارزانی در روزهای قیام 

ادریس بارزانی از دیدگاه پرزیدنت مسعود بارزانی

پرزیدنت مسعود بارزانی، در کتاب خود درباره ادریس بارزانی، نوشته است:" انسان بسیار بزرگی بود. بزرگی او از فهم و کمال سرچشمه گرفته بود... او فردی باگذشت بود، هرگز به انتقام فکر نمی‌کرد و بسیاری اوقات فقرا را عضوی از خانواده خود می‌دانست و اجازه نمی‌داد دیگران خود را کوچک بشمارند... کاک ادریس به حفظ هویت یکپارچه در جنبش آزادی‌بخش کورد معتقد بود. او به تنوع در حیات حزبی اهمیت زیادی می‌داد. این دو عامل، دلایل اصلی رسیدن به آشتی فراگیر در سال ١٩٨٦ بود و به او عنوان معمار آشتی فراگیر اعطا شد."

ب.ن