فابریس بلانش: لازم است فرانسه و سایر کشورها به ایران بگویند که اقلیم کوردستان تنها نیست

"پاریس می‌خواهد که اقلیم کوردستان یک منطقه محافظت شده باشد"
فابریس بلانش، استاد دانشگاه لیون فرانسه
فابریس بلانش، استاد دانشگاه لیون فرانسه

اربیل (کوردستان٢٤)- استاد دانشگاه لیون، می‌گوید که اقلیم کوردستان، توانایی تبدیل شدن به منطقه‌ای بسیار آرام در خاورمیانه را دارد، اما ایران قصد دارد که از طریق گروه‌های مسلح مانع آن شود. و نیز لازم دانست که فرانسه و سایر کشورها در این خصوص پیام روشنی به ایران بدهند.

فابریس بلانش، استاد دانشگاه لیون فرانسه، روز پنجشنبه، ١ فوریه در مصاحبه با کوردستان٢٤ با توجه به تنش‌‌های اخیر، دیدگاه کشورش به اقلیم کورستان را تشریح کرد و گفت که فرانسه دوست قدیمی اقلیم کوردستان است، "به خصوص که پاریس از دهه ١٩٩٠ از اقلیم حمایت کرده و خواستار آن است که یک منطقه خودمختار و محافظت شده باشد."

وی افزود:" اقلیم کوردستان اکنون تجربه پیشرفته‌ای دارد و فرانسه از آن حمایت می‌کند، به ویژه در روابطش با دولت فدرال بغداد. اما واضح است که بغداد حقوق و استحقاقات مالی اقلیم کوردستان را پرداخت نمی‌کند و به قانون اساسی خود احترام نمی‌گذارد."

همچنین تاکید کرد که اقلیم کوردستان از لحاظ امنیتی و اقتصادی یک منطقه با ثبات است. "اما گروه‌های شیعه وابسته به ایران خواهان رونق و ثبات اقلیم نیستند و می‌خواهند اوضاع اقلیم کوردستان را مانند مناطق مرکزی و جنوبی عراق آشفته کنند."

استاد دانشگاه لیون، خاطرنشان کرد که اقلیم کوردستان، توانایی تبدیل شدن به منطقه‌ای بسیار آرام در خاورمیانه را دارد و دربرگیرنده یک صلح عمیق است. "اما ایران این را نمی‌خواهد و قصد دارد که از طریق گروه‌های مسلح مانع شود، و فقط خود در اقلیم، کنسولگری داشته باشد."

و نیز لازم دانست که فرانسه و سایر کشورها پیام روشنی به ایران، بغداد و گروه‌های مسلح بدهند و "به آنها بگویند که اقلیم کوردستان تنها نیست و فرانسه و جامعه جهانی از آن حمایت می‌کنند."

این شخصیت برجسته دانشگاهی، ضروری دانست که فرانسه و سایر کشورها چنان واکنشی به ایران نشان دهند "که از فعالیت‌های فتنه‌گرانه خود دست بکشد و دیگر از طریق گروه‌های مزدور در منطقه تنش ایجاد نکند."

حملات موشکی اخیر ایران به مناطق غیرنظامی اربیل که شهید شدن چهار شهروند و مجروح شدن پنج شهروند دیگر اقلیم را به دنبال داشت در سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به شدت محکوم شدند.

از طرفی دیگر شبه‌نظامیان افراطی که به نیروهای نیابتی ایران معروف هستند، بارها نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در اقلیم کوردستان و زیرساخت‌های انرژی اقلیم را مورد هدف حملات راکتی و پهپادی قرار داده‌اند.

برخی کارشناسان سیاسی احتمال داده‌اند که برای پایان دادن به حملات شبه‌نظامیان در منطقه، اجماع بین‌المللی ایجاد شود.

 

ب.ن