واکنش رسمی دولت عراق به حملات آمریکا به گروه‌های مسلح در مرزهای سوریە و عراق

مرگ ۱۶ نفر در اثر این حملات تأیید شده است

اربیل (کوردستان ۲۴)- دولت عراق در واکنش به حملات روز شنبه‌ی آمریکا به مناطقی در غرب عراق شرق سوریە، اعلام کرد که آمریکا عراق را از این حملات آگاه نکرده است.

به اسم العوادی، سخنگوی نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای در واکنش به حملات آمریکا گفت که دولت آمریکا مرتکب تعرضی جدید به حاکمیت عراق شد.

بر اساس بیانیه نخست‌وزیری عراق، وی افزود که مواضع نیروهای امنیتی عراق در دو منطقه‌ی عکاشات و القائم علاوه بر اماکن غیرنظامی مجاور هدف حملات جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفت.

به گفته‌ی العوادی این حملات به کشته شدن ۱۶ نفر ازجمله شماری غیرنظامی و مجروح شدن ۲۵ نفر دیگر منجر شدە و خسارت‌های مادی به منازل مسکونی و دارایی‌های شهروندان وارد کرده است.

وی تأکید کرد که این حمله خصمانه، امنیت در عراق و منطقه را در لبه‌ی پرتگاه قرار می‌دهد و در تعارض با تلاش‌ها برای تثبیت ثبات موردنظر است.

العوادی اشاره کرد که بغداد مجدداً بر مخالفت خود با تبدیل شدن عراق به صحنه‌ای برای تصفیه‌حساب تأکید می‌کند و همه طرف‌ها باید این را بدانند، اراضی عراق و حاکمیت آن مکان مناسبی برای ارسال پیام و قدرت‌نمایی میان دو دشمن نیست.

العوادی اظهار داشت که تأکید می‌کنیم ائتلاف بین‌المللی از مأموریت محول شده به آن و اختیاراتی که به آن اعطا شده، فراتر رفته و به تهدیدی برای امنیت و ثبات عراق و توجیهی برای واردکردن عراق به درگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده است.

سخنگوی نخست‌وزیر عراق گفت که دولت عراق همه تلاش خود را بر اساس مسئولیت اخلاقی، ملی و قانونی برای حفاظت از اراضی عراق و امنیت شهرها و همه نیروهای مسلح آن به‌کار خواهد گرفت.

فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، بامداد روز شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲، اعلام کرد کە ارتش آمریکا ۵۵نقطه‌ی وابسته بە لشکر قدس سپاه پاسداران ایران و شبه‌نظامیان وابسته به آن را موردحمله قرار داده است.