تاکید السودانی و گولر بر حفظ امنیت مرزی بین عراق و ترکیه

همزمان با شدت گرفتن تنش‌‌ها در منطقه
محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه
محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه

اربیل (کوردستان٢٤)- همزمان با شدت گرفتن تنش‌‌ها در منطقه، نخست وزیر عراق و وزیر دفاع ترکیه، بر حفظ  امنیت مرزهای مشترک بین دو کشور از طریق همکاری دوجانبه تاکید کردند.

دفتر نخست وزیری عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد که محمد شیاع السودانی، نخست وزیر این کشور، امروز سه‌‌شنبه ٦ فوریه در بغداد از یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه، استقبال کرده است.

بر پایه بیانیه، السودانی در این دیدار بر ضرورت حل مسائل امنیتی در مرزهای مشترک، از طریق همکاری و هماهنگی دوجانبه تاکید کرده است.

وی، همچنین اظهار داشته است که اجازه نمی‌دهند از مرزهای عراق، کشورهای همسایه تهدید شوند و کشورش تدابیر بسیاری برای حفاظت از مرزهای خود با ترکیه به کار بسته است.

در بیانیه آمده است که وزیر دفاع ترکیه نیز بر خواست کشورش برای حفظ روابط مشترک و امنیت مرزها و در پیش گرفتن راهکارهای امنیتی در مبارزه با تروریسم، تاکید کرده است.

ماه میلادی گذشته، ابراهیم کالن، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه نیز به عراق سفر کرد و با مقامات عراقی و پرزیدنت مسعود بارزانی، دیدار کرد.

سفر مقامات ارشد امنیتی و دفاعی ترکیه به عراق در فاصله حدود دو هفته، در حالی انجام می‌شود که تنش‌ها در منطقه شدت گرفته‌اند.

در مرزهای مشترک بین ترکیه و عراق، حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) حضور نظامی دارد و ترکیه بارها نیروهای آن را آماج حملات هوایی کرده است.

درگیری‌های پ.ک.ک و ارتش ترکیه، تلفات جانی و خسارات مالی بسیاری به روستاییان مرزنشین اقلیم کوردستان وارد کرده است.

مقامات اقلیم کوردستان، بارها از دو طرف خواسته‌اند که درگیری‌های خود را به خارج از مرزهای اقلیم منتقل کنند.

نزدیک به ٤٠ سال است که پ. ک. ک فعالیت مسلحانه علیه ترکیه را آغاز کرده و خواستار تغییرات اساسی در نظام سیاسی آن کشور است.

ب.ن