در پارلمان انگلیس: نفوذ ایران مانع از بهبود روابط دولت عراق و اقلیم کوردستان شده است

" تداوم حضور نیروهای انگلیس و آمریکا در اقلیم کوردستان بسیار مهم است"
نشست کمیسیون روابط خارجی پارلمان انگلیس در خصوص اقلیم کوردستان، لندن ٧ فوریه ٢٠٢٤
نشست کمیسیون روابط خارجی پارلمان انگلیس در خصوص اقلیم کوردستان، لندن ٧ فوریه ٢٠٢٤

اربیل (کوردستان٢٤)- در پارلمان انگلیس تاکید شد که به دلیل نفوذ ایران و گروه‌های شبه‌نظامی، دولت عراق نمی‌تواند روابط خود را با اقلیم کوردستان بهبود بخشد. یک نماینده پارلمان نیز تداوم حضور نیروهای انگلیس و آمریکا در اقلیم کوردستان را "بسیار مهم" دانست.

کمیسیون روابط خارجی پارلمان انگلستان، روز چهارشنبه ٧ فوریه، نشستی ویژه تحت عنوان (روابط پادشاهی متحد با اقلیم کوردستان عراق) برگزار کرد.

این نشست به درخواست جک لوپرستی، نماینده پارلمان انگلیس که همزمان معاون رئیس پارلمان و رئیس گروه احزاب پارلمانی انگلیس و رئیس گروه دوستی با اقلیم کوردستان است، برگزار شد.

او در سخنانی روابط دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال عراق را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه دخالت خارجی از توافق بین اربیل و بغداد جلوگیری می‌کند. گفت:" بسیار مهم است که نیروهای انگلیس، آمریکا و کشورهای دیگر در عراق و اقلیم کوردستان به حضور خود ادامه بدهند و آموزش بیشتری به نیروهای پیشمرگ اقلیم ارایه کنند. همچنین سرمایه‌گذاران بیشتری به اقلیم کوردستان روی بیاورند."

وی، با اشاره به این که بین اقلیم کوردستان و بغداد، توافقات سیاسی امضا شده است، گفت بغداد حاضر نیست بودجه و حقوق ماهانه کارمندان اقلیم کوردستان را تخصیص دهد." حدود یک سال است که صادرات نفت اقلیم کوردستان از طریق بندر جیحان ترکیه متوقف شده است و ملیاردها دلار متضرر شده‌اند. معلم‌ها، نیروی پلیس، پزشکان و پرستاران و نیروی پیشمرگ حقوق ماهانه خود را دریافت نکرده‌اند."

همچنین تاکید کرد که دولت عراق قصد دارد روابط خود را با اقلیم کوردستان بهبود بخشد، "اما متاسفانه به دلیل نفوذ ایران و گروه‌های شبه‌نظامی و تروریست‌ها، تلاش‌ها متوقف شده‌اند. دادگاه عالی عراق نیز که یک دادگاه غیرقانونی است موجب برهم‌زدن اوضاع اقلیم کوردستان و محدود کردن آن شده است."

جک لوپرستی، نماینده پارلمان انگلیس
جک لوپرستی، نماینده پارلمان انگلیس

در این نشست جیمس شانن، دیگر نماینده پارلمان انگلیس از حزب دموکرات ایرلند شمالی نیز اظهار نظر و دیدگاه حآصل از سفر خود به اقلیم کوردستان را مطرح کرد.

جیمس گفت:" اقلیم کوردستان به رغم حملات و تهدیدها به یک پناهگاه آرام برای ستمدیدگان سایر مناطق تبدیل شده است و به مسیحیان، ایزدی‌ها و مسلمانان سنی پناه داده است. دو میلیون آواره و پناهنده را اسکان داده است. هنوز حدود یک میلیون نفر از آنان در اقلیم کوردستان مستقر هستند و به دلیل عدم اجرای توافقات و عدم امنیت، نتوانسته‌اند به زادگاه خود بازگردند."

نماینده حزب دموکرات ایرلند شمالی در پارلمان انگلیس، یادآور شد که مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان در اوت سال گذشته، بار دیگر پایبندی خود را به حفاظت از ایزدی‌ها و اجرای توافق عادیسازی شنگال، اعلام کرده است.

و نیز لازم دانست که دولت فدرال عراق، استحقاقات مالی اقلیم کوردستان را تامین کند.

او گفت توقف صادرات نفت و سایر مشکلات بر رنج‌های آواره و پناهنده و اقلیت‌ها افزوده‌اند. "سئوال من این است که نخست وزیر و دولت انگلیس از چه طریقی می‌توانند به دولت اقلیم کوردستان کمک کنند؟ زیرا ضروری است کمک کند."

جیمس شانن، دیگر نماینده پارلمان انگلیس از حزب دموکرات ایرلند شمالی
جیمس شانن، دیگر نماینده پارلمان انگلیس از حزب دموکرات ایرلند شمالی

از دیگر حاضران در این نشست، برندن اوهارا، نماینده حزب ملی اسکاتلند در پارلمان انگلیس بود که می‌گوید کوردها در عراق نه از حقوق قانونی خود برخوردارند و نه اجازه دارند که مستقل شوند.

او با بیان اینکه سال گذشته به اربیل، دهوک، شیخان و لالش سفر کرده است، گفت:" آنجا با چشمان خود آزای دینی و ملیتی را مشاهده کردم، کوردها درسال ٢٠٠٥ همه‌پرسی برگزار کردند و ٩٩.٩ درصد مردم به استقلال رای دادند. در همه‌پرسی سال ٢٠١٧ نیز ٩٣ درصد به استقلال رای دادند، بنابراین احمقانه است که برخی فکر کنند  آرزوی استقلال از بین رفته است. حزب ملی اسکاتلند در آن زمان و اکنون هم از استقلال اقلیم کوردستان حمایت کرده است."

برندن اوهارا، نماینده حزب ملی اسکاتلند در پارلمان انگلیس
برندن اوهارا، نماینده حزب ملی اسکاتلند در پارلمان انگلیس

حملات ایران و گروه‌های شبه‌نظامی به اقلیم کوردستان و نیروهای انگلیس و آمریکا و ائتلاف بین‌المللی، اصلاحات در وزارت امور پیشمرگ و تشکیل یک نیروی ملی تحت فرمان دولت اقلیم کوردستان و همکاری با اقلیم کوردستان در مراحل آتی، از دیگر موضوع‌های مورد گفتگو در این دیدار بودند.

در نشست، هشت نماینده پارلمان انگلیس و عضو کمیسیون روابط خارجی آن، توافق نظر داشتند که دولت آن کشور را به تقویت و تحکیم روابط با اقلیم کوردستان، تشویق کنند.

اقلیم کوردستان و انگلیس، روابط دیرینه دارند. در سال ١٩٩١، سر جان میجر، نخست‌وزیر سابق انگلیس، نقشی کلیدی در اعلام منطقه پرواز ممنوع برای اقلیم ایفا کرد، اقدامی که اقلیم را از حملات هوایی رژیم بعث در امان داشت و در واقع زمینه تاسیس کیان فدرالی برای اقلیم کوردستان را فراهم کرد.

در سال‌های اخیر روابط بین اربیل و لندن، به ویژه در زمینه‌های تجارت، انرژی، آموزش و پرورش و امور نظامی، توسعه پیدا کرده است.

وزیر امور داخلی اقلیم کوردستان و وزیر امنیت انگلیس، در اوت ٢٠٢٣، در خصوص هماهنگی و همکاری بین اربیل و لندن در رویارویی با جرایم سازمان یافته، تفاهم‌‌نامه امضا کردند.

مقامات انگلیسی بارها بر حمایت از نیروی پیشمرگ اقلیم کوردستان در مبارزه با تروریسم، تاکید کرده‌اند.

ب.ن