اسرائیل از کشف تونل حماس در زیر مقر سابق آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل در غزه خبر داد

مقامات سازمان ملل می‌گویند باید برای این موضوع به طور مستقل تحقیق شود

اربیل (کوردستان ۲۴)– ارتش اسرائیل می‌گوید یک تونل حماس را در زیر مدرسه‌ای که به عنوان مقر سابق آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی (اونروا) در نوار غزه استفاده می‌شده، کشف کرده است.

ارتش اسرائیل و سازمان امینت "شین‌بیت" در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که تونل کشف شده به عنوان یک مرکز اطلاعاتی نظامی مهم برای حماس عمل می‌کرده است.

در دو هفته گذشته نیز ارتش اسرائیل ادعا کرده بود که مقادیر زیادی سلاح و مواد منفجره در مقر اونروا کشف شده و دفاتر و اماکن این نهاد مورد استفاده حماس بوده است.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان از سازمان ملل خواست هرچه سریع‌تر به اتهامات وارد شده به اونروا رسیدگی کند. بربوک که قرار است اواسط هفته آینده به منطقه سفر کند. او وضعیت غزه را "جهنمی" دانسته و گفت اونروا "تقریباً تنها ارائه‌دهنده" کمک‌های بشردوستانه در غزه است، زیرا سایر سازمان‌های کمکی در آنجا "در حال حاضر به‌سختی می‌توانند فعال باشند".

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد با محدود شدن فعالیت‌های بشردوستانه در غزه به‌شدت مخالفت کرده و گفته است: "اونروا ستون فقرات همه کمک‌های بشردوستانه در غزه است".

فیلیپه لازارینی، رئیس آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی (اونروا) گفته است که آژانس از گزارش‌های مربوط به کشف این تونل اطلاعی ندارد. لازارینی تأکید کرده است که کارمندان این نهاد در ۱۲ اکتبر به دستور ارتش اسرائیل مقر را تخلیه کردند و از آن زمان به بعد هیچ اطلاعی از فعالیت‌هایی که ممکن است در آنجا انجام گرفته باشد، ندارد.

رئیس اونروا همچنین گفته است در گذشته هرگاه حفره مشکوکی در نزدیکی اونروا  یافت می‌شد، نامه‌های اعتراضی به اسرائیل و گروه حماس به‌عنوان طرفین درگیری ارسال می‌شده است.

به گفته‌ی لازارینی اونروا یک سازمان بشردوستانه است که نه تخصص نظامی و امنیتی دارد و نه توانایی انجام بازرسی‌های نظامی. رئیس اونروا همچنین تأکید کرده است که گزارش‌های رسانه‌ای اخیر مستلزم تحقیق مستقلی است که در حال حاضر امکان انجام آن وجود ندارد زیرا غزه یک منطقه‌ی جنگی فعال است.