قدردانی آمریکا از کاهش چشمگیر نقض آزادی کار رسانه در اقلیم کوردستان

"تلاشهای دولت اقلیم کوردستان قابل تشویق است"
نشان کنسولگری آمریکا در اربیل
نشان کنسولگری آمریکا در اربیل

اربیل (کوردستان٢٤)- کنسولگری آمریکا در اقلیم کوردستان، به خاطر کاهش چشمگیر نقض آزادی کار رسانه، از دولت اقلیم قدردانی کرد و آن را "قابل تشویق" دانست.

کنسولگری آمریکا در اقلیم کوردستان، امروز چهارشنبه ٢١ فوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که گزارش‌های سالانه شماری از مراکز نظارت بر آزادی کار رسانه در اقلیم، نشان داده‌اند سال ٢٠٢٣ در مقایسه با سال ٢٠٢٢، میزان نقض آزادی کار رسانه از جمله دستگیری روزنامه‌نگاران، کاهش چشمگیر داشته است.

در بیانیه آمده است:"چنین تحولی قابل تشویق است و از دولت اقلیم کوردستان برای تلاش‌های مستمر در جهت بهبود فضای کار رسانه، قدردانی می‌کنیم."

کنسولگری آمریکا در اربیل، تاکید کرده است:"به منظور ارتقای سطح توانایی دولت اقلیم کوردستان در پاسخگویی به موقع به سئوالات مناسب رسانه‌ها، تلاش می‌کنیم سخنگوهای نهادهای مختلف دولت اقلیم کوردستان را به ایالات متحده بفرستیم تا از نزدیک نحوه کار دفاتر رسانه‌ای دولت ما را در آمریکا ببینند."

کنسولگری آمریکا در خصوص کاهش چشمگیر نقض آزادی‌های کار رسانه و دستگیری روزنامه‌نگاران در اقلیم کوردستان، به گزارش مرکز مترو (مرکز دفاع از حقوق روزنامه‌نگاران) اتکا کرده که آمار کاهش نقض آزادی‌ها را منتشر کرده است.

کنسولگری آمریکا پیش از این نیز از کاهش نقض آزادی‌ها در کار رسانه، از دولت اقلیم کوردستان قدردانی کرده است.

روز جمعه ١٦ فوریه ٢٠٢٤، کنسولگری آمریکا در اربیل، در بیانیه‌ای اعلام کرد که از اقدام وزارت فرهنگ و جوانان دولت اقلیم کوردستان که به دستور مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم برای لغو بخشنامه تنظیم کار رسانه/ شمار یک سال ٢٠٢٣ انجام شد، استقبال می‌کند. و تاکید کرد که لغو بخشنامه نشان دهنده استقبال دولت اقلیم از بهبودی بخشیدن به وضعیت آزادی کار رسانه است. همچنین خاطرنشان کرد که با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی خود به تلاش‌ها برای بهبود و پیشبرد آزادی کار رسانه و رسانه مسئولیت‌پذیر، ادامه می‌دهند.

بخشنامه تنظیم کار رسانه/شماره یک سال ٢٠٢٣ که لغو شد از سوی اهالی رسانه و حقوق‌دانان مورد انتقاد بود. اکنون به جای آن در امور رسانه، به بخشنامه شمار یک سال ٢٠١٤ اتکا می‌شود که آن را جامع‌تر می‌دانند.

با اینحال هماهنگ کننده امور بین‌الملل دولت اقلیم کوردستان، از تداوم تلاش‌های دولت در هماهنگی با اهالی رسانه و حقوق‌دانان، با هدف تنظیم پیشرفته‌تر کار رسانه در اقلیم خبر داده است.

ب.ن