نماینده‌ی پیشین مجلس عراق: تصمیم دادگاه فدرال عراق در راستای فشار بر موجودیت اقلیم کوردستان است

دادگاه فدرال عراق طی حکمی ١١ کرسی مربوط با اقلیت‌ها در پارلمان کوردستان را حذف کرد
اشواق جاف، عضو پیشین مجلس نمایندگان عراق
اشواق جاف، عضو پیشین مجلس نمایندگان عراق

اربیل (کوردستان ۲۴)– یکی از نمایندگان سابق پارلمان عراق می‌گوید حذف کرسی‌های اقلیت‌ها در پارلمان کوردستان مشکلات را عمیق‌تر می‌کند و تصمیمات دادگاه فدرال در این مورد کاملاً برخلاف ساختار اقلیم کوردستان است.

اشواق جاف، نماینده‌ی سابق کورد در مجلس نمایندگان عراق، چهارشنبه شب در گفتگو با برنامه‌ی خبری کوردستان۲۴ گفت که تصمیم‌گیری در مورد کرسی‌های اقلیت‌ها وظیفه‌ی پارلمان کوردستان است نه دادگاه فدرال.  حرکت اخیر دادگاه فدرال بخشی از تلاش‌ها برای تضعیف اقلیم کوردسان است که از سال ۲۰۱۴ علیه اقلیم کوردستان آغاز شده است.

این نماینده سابق مجلس نمایندگان عراق گفت: تصمیم امروز دادگاه فدرال ضربه‌ای به روند دموکراتیک در اقلیم کوردستان و نشانه‌ی منفی از فرایند دموکراسی در عراق است.

اشواق جاف، گفت: با تصمیم دادگاه فدرال، اقلیت‌ها دیگر در پارلمان کوردستان نماینده نخواهند داشت که این ظلم بزرگی در حق آنهاست و قطعاً مشکلات عمیق‌تر خواهد شد.

این عضو پیشین مجلس نمایندگان عراق همچنین گفت: "چرا باید در مجلس نمایندگان عراق کرسی‌هایی برای اقلیت‌ها وجود داشتی باشد و در اقلیم کوردستان این کرسی‌ها غیرقانونی باشد؟

جاف گفت: " سروشکل افراد در عراق از سال ۲۰۰۳ تغییر کرده است، اما  این افراد با همان ذهنیت تمرکزگرایی عمل می‌کنند، نه بر اساس فدرالیسم، که مغایر با قانون اساسی است. اکثر سیاستمداران عراقی به قانون اساسی و فدرالیسم اعتقاد ندارند."

وی گفت: بیشتر سیاستمداران عراقی به‌تدریج فشار خود را برای تخریب ساختار اقلیم کوردستان افزایش داده و اکنون از طریق دادگاه فدرال سعی در تضعیف ساختار اقلیم کوردستان دارند.

نماینده‌ی سابق مجلس نمایندگان عراق تصریح کرد: تصمیم دادگاه فدرال بر همزیستی مسالمت‌آمیز اقلیت‌های اقلیم کوردستان تأثیر خواهد گذاشت.

دادگاه عالی فدرال عراق  روز چهارشنبه ٢ اسفند ۱۴۰۲، جلسه‌ای برای حل‌وفصل شکایات ثبت شده علیه حقوق کارمندان و حقوق‌بگیران اقلیم کوردستان و قانون انتخابات پارلمانی کوردستان برگزار کرد و طی آن ۱۱ کرسی مخصوص اقلیت‌های دینی و قومی اقلیم کوردستان حذف کرد.