استقبال پرزیدنت بارزانی از رئیس‌جمهور ارمنستان

"گفت‌وگوی ثمربخشی داشتیم"
دیدار پرزیدنت مسعود بارزانی و وهاکین خاچاتوریان، رئیس جمهور ارمنستان
دیدار پرزیدنت مسعود بارزانی و وهاکین خاچاتوریان، رئیس جمهور ارمنستان

اربیل (کوردستان٢٤)- در دیدار پرزیدنت بارزانی و رئیس جمهور ارمنستان، روابط دوجانبه ایروان و اربیل، بررسی شدند.

پرزیدنت مسعود بارزانی، امروز پنجشنبه ٢٩ فوریه، با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس، از دیدار خود با وهاکین خاچاتوریان، رئیس جمهور ارمنستان خبر دادند.

در پیام پرزیدنت بارزانی، آمده است:"از دیدار با وهاکین خاچاتوریان، رئیس جمهور ارمنستان، خوشحال شدم."

همچنین تاکید شده است:"درباره روابط دوجانبه ارمنستان و اقلیم کوردستان، گفت‌وگوی ثمربخشی داشتیم."

 

رئیس جمهور ارمنستان، صبح امروز پنجشنبه وارد اقلیم کوردستان شد و در فرودگاه بین‌المللی اربیل از سوی نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم مورد استقبال قرار گرفت.

خاچاتوریان روز سه‌شنبه ٢٧ فوریه وارد بغداد، پایتخت عراق شد و با مقامات این کشور در خصوص روابط دوجانبه و راه‌های توسعه آن گفت‌و‌گو کرد.

دولت ارمنستان از ابتدای سال ٢٠٢١ میلادی، کنسولگری خود را در اقلیم کوردستان دایر کرده است.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان در حاشیه اجلاس داووس ٢٠٢٤ با رئیس جمهور ارمنستان دیدار کرد و توسعه روابط دوجانبه را بررسی کردند.

روابط کوردها و ارمنی‌های تاریخی است. در سالهای ١٩١٥ و ١٩١٦ که ارمنی‌ها توسط سردمداران ترکیه قتل عام شدند. کوردها به حمایت آنها شتافته و در پناه گرفتند. این یک نقطه عطف تاریخی بین دو ملت است.

حدود ٤٠ هزار نفر از جمعیت ارمنستان را کوردها تشکیل می‌دهند که در دوره‌های تاریخی به دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی به آن کشور مهاجرت کرده‌اند.

کوردها در نهادها و موسسات دولتی ارمنستان سمت‌های بالا دارند و به زبان مادری خود فعالیت‌های آکادمی و رسانه‌ای انجام می‌دهند.

ب.ن