سازمان ملل: امیدواریم که مانع دیگری برای برگزاری انتخابات اقلیم کوردستان ایجاد نشود

"سازمان ملل آمادگی دارد که به حمایت‌های خود ادامه دهد."
نشان نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق
نشان نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق

اربیل (کوردستان٢٤)- سازمان ملل متحد، ضمن اعلام حمایت از برگزاری انتخابات پارلمانی اقلیم کوردستان در تاریخی که امروز تعیین شد، ابراز امیدواری کرد که "مانع دیگری" ایجاد نشود.

کلاودیو کوردون، معاون نماینده سازمان ملل متحد در عراق، امروز یکشنبه با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس، از تعیین تاریخ برگزاری انتخابات اقلیم کوردستان، استقبال کرد و نوشت:"امیدواریم که مانع دیگری ایجاد نشود. سازمان ملل آمادگی دارد که بنا به درخواست‌ها به حمایت‌های خود ادامه دهد."

پیش از این کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و هلند، حمایت خود را از برگزاری موفقیت آمیز انتخابات پارلمانی اقلیم کوردستان، اعلام کرده‌اند.

ریاست اقلیم کوردستان، امروز یکشنبه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم با صدور یک فرمان رسمی، روز ١٠ ژوئن ٢٠٢٤ را به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات دور ششم پارلمان کوردستان، معین کرده است.

رئیس اقلیم پیش از این چند بار تاریخ برگزاری انتخابات را معین کرده است، اما برگزاری آن به دلیل به تعویق افتادن نشست دادگاه فدرال برای رسیدگی به شکایت در خصوص سهم جوامع از کرسی‌‌‌های پارلمان، به تعویق افتاده است.

دادگاه فدرال در ٢١ فوریه با صدور حکمی کرسی‌های پارلمان کوردستان را از ١١١ به ١٠٠ کاهش داد و در نتیجه آن جوامع از داشتن نماینده در پارلمان محروم شدند. همچنین اقلیم کوردستان به چهار حوزه انتخاباتی تقسیم شد و مسئولیت برگزاری انتخابات به عهده کمیسیون عالی انتخابات عراق، گذاشته شد.

ب.ن