واکنش تهران به بیانیه‌ی کویت و امارات در مورد میدان گازی مشترک و جزایر سه‌گانه‌ی مورد اختلاف

کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس از حاکمیت امارات بر سه جزیره تنب‌بزرگ و کوچک و ابوموسی حمایت می‌کنند

اربیل (کوردستان ۲۴)– سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی ایران، اخیر مشترک کویت و امارات متحده‌ی عربی درباره‌ی جزایر سه‌گانه و میدان گازی آرش/الدره را رد کرد و آن را "دخالت در امور داخلی ایران" دانست.

ناصر کنعانی با انتشار بیانیه‌ای نوشت: "همان گونه که بارها تاکید شده است، جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک و ابدی خاک ایران بوده و اشاره به آن‌ها در این بیانیه یا بیانیه‌های تکراری نشست‌های دیگر، فاقد هر گونه ارزش سیاسی و حقوقی بوده و دخالت در امور داخلی ایران تلقی می‌شود.

"او درباره تاکید کویت بر موضع خود در مورد میدان گازی آرش نیز گفت: "بارها گفته‌ایم طرح ادعاهای یک‌جانبه در این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند."

ساعاتی قبل از بیانیه‌ی کنعانی، در روز چهارشنبه ۱۶ اسفند، کویت و امارات متحده‌ی  عربی در بیانیه‌ای به مناسبت سفدر معل الاحمد الجابر الصباح امیر کویت به اوظبی، ایران را به علت تداوم "اشغال جزایر سه‌گانه‌ی اماراتی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از سوی ایران" محکوم کردند.

محمد بن‌ زاید، رئیس امارات متحده عربی و مشعل الاحمد تاکید کردند: "میدان الدره به صورت کامل در آب‌های سرزمینی کویت قرار دارد و مالکیت منابع طبیعی آن به صورت مشترک تنها متعلق به کویت و عربستان سعودی است و دو کشور به طور کامل حق بهره‌برداری از منابع طبیعی این منطقه را دارند."

موضوع اختلاف بر سر سهم ایران از میدان گازی مشترک آرش/الدره به دهه‌ی ۱٩۶٠ بازمی‌گردد. عربستان سعودی و کویت از دهه‌ی ۷۰ همکاری‌هایی را برای بهره‌برداری از این میدان آغاز کردند که اعتراض ایران را به دنبال داشته است.

ذخایر این میدان گازی ۲۲۰ میلیارد متر مکعب یا هفت هزار میلیارد فوت مکعب تخمین زده شده است.فروردین پارسال، شرکت نفت کویت اعلام کرد با عربستان سعودی سندی را برای توسعه این میدان گازی امضا کرده و انتظار می‌رود روزانه‌ یک میلیارد فوت مکعب گاز و ۸۴ هزار بشکه میعانات گازی از این میدان استخراج شود. این توافق کویت و عربستان سعودی اعتراض تهران را برانگیخت.