مرکز راهبردی حقوق بشر: بخش قابل توجهی از زنان عراق قربانی خشونت هستند

"عدم حاکمیت قانون و سهل‌انگاری مسئولان دولتی عامل موثر در تدوام خشونت‌ها است"
عکس: آرشیو
عکس: آرشیو

اربیل (کوردستان٢٤)- کارشناسان می‌گویند که عدم حاکمیت قانون و سهل‌انگاری مسئولان دولتی، عامل موثر در تدوام خشونت علیه زنان در عراق است.

بر پایه آمار منتشر شده توسط وزارت برنامه‌ریزی عراق، در سال ٢٠٢٣، ٤٩.٥ درصد ساکنان عراق خانم بوده که ٧٠ درصد آن ساکن شهرها و ٣٠ درصد ساکن بخش‌ها و روستاها بوده‌اند.

مرکز راهبردی حقوق بشر در عراق، اعلام کرده که بخش قابل توجهی از زنان با انواع خشونت‌ها از جمله خشونت آنلاین مواجه می‌شوند.

همچنین تاکید کرده ٥٠ درصد زنانی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، قربانی خشونت آنلاین، خشونت کلامی و تجارت انسان بوده‌اند. و نیز هشدار داده که این رقم در دو سال گذشته به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است و در صورت تداوم با درنظرگرفتن معیارهای خشونت علیه زنان، به نقطه خطر می‌رسد.

از طرفی دیگر شورای رسانه‌ای زنان عراق، اعلام کرده است که بر پایه یک نظرسنجی آن شورا، حدود ٧٧ درصد زنان عراق با خشونت و آزار و اذیت جنسی مواجه شده‌اند و ٧٨ درصد زنانی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، گفته‌اند که در محل کار با خشونت و آزار و اذیت جنسی مواجه شده‌اند.

کارشناسان عوامل تداوم خشونت‌ها علیه زنان در عراق را غیاب انجمن‌‌های مدافع حقوق زنان و عدم حمایت خانواده‌ها از آنان می‌دانند. به طوریکه این عوامل موجب می‌شوند زنان جرات مراجعه به نهادهای قضایی را نداشته باشند. همچنین عدم حاکمیت قانون و سهل‌انگاری مسئولان دولتی را در تدوام خشونت علیه زنان در عراق را، عامل موثر می‌دانند.

ب.ن