سخنگوی وزات خارجه‌ی ایران کمیته‌ی حقیقت‌‌یاب سازمان ملل را به "دروغ‌پردازی" متهم کرد

کمیته‌ی حقیقت‌یاب سازمان ملل نقض حقوق بشر در ایران را "مصداق جنایات علیه بشریت" توصیف کرده است
تصویری از مراسم چله‌ی ژینا امینی
تصویری از مراسم چله‌ی ژینا امینی

اربیل (کوردستان٢٤)- سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی ایران در اولین واکنش رسمی جمهوری اسلامی به گزارش اخیر کمیته‌ی حقیقت‌یاب سازمان ملل، این "هیئت" را به "دروغ‌پردازی" و "وارونه جلوه‌دادن حقایق" متهم کرد.

رسانه‌های ایران گزارش کردند که ناصر کنعانی روز شنبه ۱۹ اسفند کمیته‌ی حقیقت‌یاب سازمان ملل را متهم کرد که "با انتشار گزارشی شامل مجموعه‌ای سازمان‌یافته از تحریف واقعیات و دروغ‌پردازی‌ها"، تلاش کرده است تا "حقایق را به شکل هدفمندی وارونه جلوه" دهد.

کمیته‌ی حقیقت‌یاب تعیین‌شده از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی که روز جمعه ۱۸ اسفند منتشر کرد، جمهوری اسلامی را مسئول «خشونت فیزیکی» منجر به مرگ "ژینا (مهسا) امینی معرفی کرد و اقدامات حکومت علیه زنان در ایران را مصداق "جنایت علیه بشریت" تعریف کرد.

کمیته‌ی حقوق بشر سازمان ملل، به‌صراحت اعلام کرده است که اقدامات جمهوری اسلامی در برخورد با معترضان در جریان اعتراضات پس از مرگ ژینا امینی "به‌ویژه جرایم قتل، حبس، شکنجه، تجاوز و سایر اشکال خشونت جنسی، آزار و تعقیب، ناپدیدسازی‌های قهری و سایر اعمال غیرانسانی بوده و به‌عنوان بخشی از یک حمله گسترده و سازمان‌یافته علیه جمعی از غیرنظامیان، یعنی زنان و دختران و سایر افراد حامی حقوق بشر"، "از موارد جدی نقض حقوق بشر" و "مصداق جنایات علیه بشریت" بوده است.

بیش‌تر:

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل: سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز در ایران منجر به "جنایت علیه بشریت" شد