نچیروان بارزانی در پیامی فرارسیدن پنجاه و چهارمین سالگرد امضای تواق‌نامه‌ی ١١ مارس را تبریک گفت

برای اولین بار حقوق مردم کوردستان در توافق‌نامهی ١١ مارس ١٩٧ میلادی به رسمیت شناخته شد
نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان
نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤)- نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان روز دوشنبه ٢١ اسفند ١٤٠٢ در پیامی به مناسبت پنجاه‌ و چهارمین سالگرد امضای توافق‌نامی ١١ مارس بین مرحوم مصطفی بارزانی و حکومت وقت عراق پیامی منتشر کرد.

رئیس اقلیم کوردستان در این پیام، ضمن ابراز تأسف در مرود عقب‌نیشنی دولت عراق از این توافق‌نامه از احزاب و جریان‌های سیاسی کوردستان خواست این مناسبت را به ابزاری برای تفاهم مشترک و اتحاد در جهت پیشبرد اهداف مردم کوردستان تبدیل کنند. 

‌متن پیام رئیس اقلیم کوردستان به مناسبت امضای توافق‌نامه‌ی ١١ مارس:

امروز پنجاه و چهارمین سالگرد امضای توافق‌نامه‌ی ١١ مارس ١٩٧٠ بین دولت عراق و رهبر قیام کبیر سپتامبر به رهبری مرحوم مصطفی بارزانی را گرامی می‌داریم. این توافق‌نامه نقطه‌ی عطف تعیین کننده و اولین سند رسمی در تاریخ معاصر بود. محصول مبارزات و فداکاری های مردم کرد بود که دولت عراق را مجبور کرد تا برخی از حقوق مشروع آن‌ها را به رسمیت بشناسد که به پایه و زیرساخت همه‌ی دستاوردهای بعدی مردم کوردستان تبدیل شد.

در این مناسبت تاریخ اسفبار دولت عراق را به همگان یادآوری می کنیم که منطق زور، اندیشه و سیاست انکار حقوق مردم کوردستا و به طور کلی اقلیت‌های عراقی چه آسیبی به کشور وارد کرده است؟ پشیمان شدن دولت وقت عراق از امضای توافق‌نامه، جنگ مستمر، ویرانی، فاجعه و بی ثباتی را برای عراق و مردم آن به همراه داشت که پیامدهای آن تا امروز هم ادامه دارد.

بیائید این سالگرد را در اقلیم کوردستان  به فرصتی برای تفاهم مشترک میان احزاب سیاسی قرار دهیم تا با هم بر مشکلات و چالش‌ها فائق آیند و دستاورد‌ها حقوق قانونی و مجودیت قانونی فدرالیسم را حفظ کنیم و در عراق از گذشته و تاریخ ملمو از رنج و محنت کشور درست گرفته، قانون اساسی را اجرا کرده و از نظام فدارلیسم و حقوق همه‌ی ملت‌ها و اقلیت‌ها حراست کنیم و با دیدگاهی مشترک به سوی آینده گام برداریم. 

با سلام و درود بر سالروز توفق‌نامه ١١ مارس و درود بر روح شهدا.

نچیروان بارزانی

رئیس اقلیم کوردستان

٢٠٢٤/٣/١