روز جهانی لباس کوردی به طور گسترده مورد استقبال مردم کوردستان قرار گرفت

کارمندان و ساکنان اقلیم کوردستان در روز جهانی لباس کوردی در مدارس، دانشگا‌ه‌ها و ادارات لباس کوردی پوشیدند
مراسم روز جهانی لباس کوردی در اقلیم کوردستان
مراسم روز جهانی لباس کوردی در اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤)- روز یکشنبه ١٠ مارس (٢٠ اسفند)، با "روز جهانی لباس کوردی" مصادف بود. این مناسبت در اقلیم کوردستان به طور گسترده مورد استقبال قرار گرفت. به همین بهانه شمار زیادی از کاربران کورد در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از خودشان با لباس‌های کوردی منتشر کرده‌اند.

پیش از اینکه روزی به عنوان روز لباس کوردی تعیین شود، زنان کوردستان به مناسبت روز ٨ مارس، روز جهانی زنان در کوردستان لباس کوردی می‌پوشیدند. پس از آن وزارت آموزش و پرورش اقلیم کوردستان در سال ٢٠١٠ روز ١٠ مارس را به عنوان روز لباس کوردی برای ادارات آموزش و پرورش و مدارس تعیین کرد.

این مناسبت از سال ٢٠١٠ به این طرف مورد استقبال همه‌ی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات اقلیم کوردستان قرار گرفت.

در اقلیم کوردستان دانش‌آموزان، دانشجویان کارمندان ادارات و دیگر مردم در این روز لباس کوردی پوشیدند.

شرکت زنان کوردستان در مراسم روز جهانی لباس کوردی
شرکت زنان کوردستان در مراسم روز جهانی لباس کوردی

 

اکثریت جمعیت ملت کورد که براثر انتشار آمارها حدود ٥٠ تا ٦٠ ملیون نفر را تشکیل می‌دهند در جوار هم به ترتیب در چهار کشور ترکیه، ایران، عراق و سوریه زندگی می‌کنند. شماری از آن‌ها نیز در کشورهای ارمنستان، آذربایجان و جمهوری‌های شوروی سابق و اروپا ساکن هستند.

به نظر خیلی از کارشناسان، کوردها یکی از ملت‌هایی هستند که از فرهنگی غنی از جمله پوشاک، موسیقی، ادبیات، اسطوره‌ها و نماد‌ها برخوردارند.

بعد از فروپاشی امپراطوری عثمانی، کوردها در ترکیه با انکار هویتی روبرو شدند و برای دهه‌ها هویت، لباس و زبان کوردی با محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های بسیاری روبرو بود. در دو دهه‌ی گذشته اقداماتی در زمینه‌ی بهبود این تبعیض‌ها انجام گرفته است، که به عقیده‌ی کنشگران، بسیار ناکافی است.

در ایران نیز هنگام روی کار آمدن رضا شاه همزمان با ظهور دولت ترکیه، نیروهای "امنیه‌"ی دولت شاهنشاهی لباس کوردی کورد‌ها را به آتش می‌کشیدند. قیام ملا خلیل در منطقه‌ی سردشت در آن زمان در واکنش به این عمل رضا‌خان به وقوع پیوست.

کورد‌ها در این کشورها برای حفظ هویت تاریخی و فرهنگی خود تلاش‌های فراوانی کرده‌اند. تنها در عراق و در نتیجه‌ی جنایات حکومت بعث سابق، دهها هزار نفر از آنان طی عملیاتی که "انفال" خوانده می‌شود، قتل‌عام شدند در بمباران شیمیایی حلبچه ٥٠ هزار نفر شهید شدند.

از همین رو حفظ هویت و شاخصه‌های فرهنگی برای کوردها از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است و این روز نیز به همین دلیل "روز جهانی لباس کوردی" نام‌گذاری شده است.

سال گذشته نیز اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار استان سنندج در شرق کوردستان (کوردستان ایران)، در یک نشست خبری که در همین روز برگزار شد، پیشنهاد کرد که "روز جهانی لباس کوردی، در تقویم ملی ایران نیز ثبت شود."