مشعان جبوری: رئیس دادگاه فدرال به خاطر حضور در ائتلاف سه جانبه من را تهدید کرد

"اگر حقایق را آشکار کنم پیامدهایش قابل پیشبینی نخواهند بود"
مشعان جبوری، شخصیت سیاسی عراقی
مشعان جبوری، شخصیت سیاسی عراقی

اربیل (کوردستان٢٤)- یک شخصیت سیاسی عراقی، برای اولین بار فاش کرد که رئیس دادگاه فدرال عراق او را به خاطر جهت‌گیری سیاسی‌اش تهدید کرده است.

مشعان جبوری، شخصیت سیاسی عراقی، در مصاحبه با یک شبکه تلویزیون عراقی، فاش کرد که قاضی جاسم العمیری، رئیس دادگاه فدرال عراق، او را تهدید کرده است که اگر در ائتلاف سه جانبه خارج نشود، نمایندگی وی را در مجلس نمایندگان عراق منحل می‌کند.

این در حالی است که صدور احکام دادگاه فدرال علیه جوامع ملیتی و دینی، اعتراضات شدیدی در این کشور را در پی داشته است و پارت دموکرات کوردستان به طور آشکار با آن اعلام مخالفت کرده است.

جبوری گفت:"برای اولین بار آشکار می‌کنم که رئیس دادگاه فدرال به من گفت علیه دولت عراق وارد یک ائتلاف شده‌ای و آن ائتلاف، کودتا علیه نظام سیاسی عراق است و اگر از آن خارج نشوی، عضویت تو را در مجلس نمایندگان منحل می‌کنم."

جبوری همچنین در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس درباره مصاحبه تلویزیونی خود نوشته است:"پاسخ من صریح و صادقانه بود، امیدوارم هیچکس من را سرزنش نکند، زیرا اگر حقایق را آشکار کنم، شرایطی به وجود می‌آید که پیامدهایش قابل پیشبینی نخواهند بود."

جبوری گفت:"سعی می‌کنم رازها را برای خودم نگه دارم."

ائتلاف سه‌جانبه که جبوری به آن اشاره می‌کند پس از برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان عراق، از جریان صدر، پارت دموکرات کوردستان و ائتلاف السیاده و به منظور تشکیل دولت جدید عراق ایجاد شد. اما با خروج جریان صدر از روند سیاسی، ائتلاف اداره دولت جایگزین آن شد و دولت را تشکیل داد.

دادگاه فدرال عراق در ماه مه ٢٠٢٢، به اتهام جعل مدرک تحصیلی، عضویت مشعان جبوری در دور پنجم مجلس نمایندگان عراق را منحل کرد.

ب.ن