صالح مطلگ: حضور آمریکا در عراق اشغالگری نیست

"ایران فرقه‌گرایی را در عراق احیا کرده است"
صالح مطلگ، سیاستمدار عراقی
صالح مطلگ، سیاستمدار عراقی

اربیل (کوردستان٢٤)- یک سیاستمدار عراقی می‌گوید که حضور کنونی نیروهای آمریکا در عراق اشغالگری نیست و ایران با سوءاستفاده از حضور داعش، فرقه‌گرایی را در عراق احیا کرده است.

صالح مطلگ، سیاستمدار عراقی، در مصاحبه با تلویزیون سومریه‌نیوز گفت:" حضور کنونی نیروهای آمریکایی در عراق اشغالگری نیست، زیرا آنها به درخواست رسمی دولت عراق برای مبارزه با داعش آمده‌اند."

وی تاکید کرد:"جبهه مقاومت اسلامی در عراق، باید با دولت فدرال هم‌موضع باشد. جبهه مقاومت اسلامی نمی‌تواند نیروهای ائتلاف را هدف قرار دهد، در حالیکه دولت فدرال آنها را متجاوز نمی‌خواند و به عنوان نیروهای حامی از آنها یاد می‌کند."

مطلگ گفت:"ایران فرقه‌گرایی را در عراق احیا کرده است. اگر چنین موضوعی در میان نبود، هیچ مشکلی بین عراق و ایران وجود نداشت... ایران از حضور داعش برای نفوذ خود در عراق و گسترش آن به استان های غربی سوءاستفاده کرده است."

وی افزود:"جامعه اهل سنت به دلیل رفتارهای غیرقابل قبول نیروهای حشدالشعبی در مناطق‌شان، حاضر نیست آنها را تقبل کند... جامعه اهل سنت اکنون در وضعیت خطرناکی قرار دارد، جریان‌هایی برای قراردادن اهل سنت در این وضعیت، تلاش کرده‌اند."

همچنین نظام سیاسی کنونی عراق را ناکارآمد خواند و تاکید کرد که عراق با این نظام پیش نخواهد رفت و نیاز به تغییر دارد.

این سیاستمدار عراقی، با اشاره به موضوع برکناری محمد حلبوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان عراق، گفت:"کسانی که حلبوسی را از ریاست مجلس برکنار کردند، سیاستمداران شیعه بودند که احساس می‌کردند او تهدیدی برای آنهاست. اما صاحبان قدرت خود ده‌ها اشتباه بزرگتر از حلبوسی دارند."

ب.ن