موسسه خیریه: از هر پنج کودک یمنی دو نفر از تحصیل بازمانده‌اند

"کودکان آواره بیشتر در معرض ترک تحصیل هستند"
کودک یمنی در اطراف مدرسه تخریب شده - عکس: آرشیو
کودک یمنی در اطراف مدرسه تخریب شده - عکس: آرشیو

اربیل (کوردستان٢٤)- موسسه خیریه (Save the Children) امروز دوشنبه ٢٥ مارس، اعلام کرد که با گذشت نزدیک به یک دهه از جنگ وحشیانه یمن، هنوز حدود ٤.٥ میلیون کودک این کشور به مدرسه نمی‌روند.

این رقم نشان می‌دهد که با وجود آرامش نسبی از زمان آتش‌بس در آوریل ٢٠٢٢، زندگی روزمره در فقیرترین کشور شبه جزیره عربستان، چه اندازه مخاطره‌آمیز است.

این موسسه در گزارشی گفت:"از هر پنج کودک دو نفر، و یا ٤.٥ میلیون نفر از تحصیل بازمانده‌اند و احتمال ترک‌ تحصیل در کودکان آواره دو برابر بیشتر از همسالانشان است."

گزارش افزوده است:"یک سوم خانواده‌های مورد بررسی در یمن حداقل یک کودک دارند که در دو سال گذشته علیرغم آتش‌بس با میانجیگری سازمان ملل، تحصیل را ترک کرده است."

درگیری در یمن زمانی آغاز شد که شورشیان حوثی تحت حمایت ایران، صنعای پایتخت را در سپتامبر ٢٠١٤ تصرف کردند.

اتفاقی که عربستان سعودی را بر آن داشت تا ماه‌ها بعد ائتلافی را برای حمایت از دولت یمن، رهبری کند.

در گزارش Save the Children، آمده است که ناامنی اقتصادی در بحبوحه جنگ، دو سوم جمعیت ٣٣ میلیونی یمن را زیر خط فقر قرار داده است و در عین حال حدود ٤.٥ میلیون نفر را نیز آواره کرده است.

بر پایه گزارش، کودکان آواره، دو برابر بیشتر در معرض ترک تحصیل هستند.

محمد منا، مدیر موقت سازمان نجات کودکان در یمن، گفت:"با گذشت ٩ سال از جنگ، ما با یک وضعیت اضطراری آموزشی مواجه هستیم که هرگز سابقه نداشته است. آخرین یافته‌های ما باید زنگ خطری باشد و ما باید از هم اکنون برای محافظت از این کودکان و آینده آنها اقدام کنیم."

گزارش تاکید کرده است:"١٤ درصد از خانواده‌هایی که توسط گروه امداد مصاحبه شده‌اند، ناامنی را دلیل ترک تحصیل فرزندان خود عنوان کرده‌اند."

اما اکثریت بزرگتر - حدود ٤٤ درصد - به دلایل اقتصادی، به ویژه نیاز به حمایت از درآمد خانواده اشاره کرده‌اند. حدود ٢٠ درصد گفته‌اند که قادر به پرداخت هزینه‌های مدرسه نیستند.

موسسه خیریه Save the Children، خاطرنشان کرد:"تاثیر بحران تحصیلی بر کودکان یمن و آینده آنها عمیق است و بدون مداخله فوری، یک نسل کامل در خطر رها شدن است."

خبرگزاری فرانسه/ب.ن