رهبر طالبان دور از چشم خبرنگاران نماز عید را امامت کرد

"باید در سراسر افغانستان ائمه پیام آخوندزاده را با صدای بلند بخوانند"
برپایی نماز عید فطر در مسجد قندهار با امامت رهبر طالبان. عکس از صفحه ایکس سخنگوی طالبان
برپایی نماز عید فطر در مسجد قندهار با امامت رهبر طالبان. عکس از صفحه ایکس سخنگوی طالبان

اربیل (کوردستان٢٤)- سخنگوی دولت افغانستان، اعلام کرد که رهبر کم ظاهر شده طالبان، امروز چهارشنبه ١٠ آوریل برای هزاران نمازگزار عید فطر، امامت کرد.

هیبت‌الله آخوندزاده، از زمان به ارث بردن رهبری طالبان در سال ٢٠١٦، که با خروج نیروهای آمریکایی در سال ٢٠٢١ به قدرت رسید، حضور بسیار کمی در انظار عمومی داشته است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان، گفت که نماز در بزرگترین مسجد قندهار "به امامت امیرالمومنین اقامه شد".

وی، در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس، گفت که مراسم عید "با حضور هزاران نفر از هموطنان" در استان جنوبی که زادگاه جنبش طالبان محسوب می‌شود، برگزار شد.

فقط یک عکس از برپایی نماز عید با حضور آخوندزاده وجود دارد. مطبوعات عموما از حضور در نشست‌‌های عمومی وی منع شده‌اند و شرکت کنندگان افغان از گرفتن عکس یا ضبط با تلفن‌های خود، منع شده‌اند.

او در عید فطر ٢٠٢٢ در قندهار ظاهر شد و با ایراد سخنرانی به افغان‌ها "پیروزی، آزادی و موفقیت" را تبریک گفت و برای حفظ ظاهر خود به مردم پشت کرد.

"امیر" طالبان از قندهار حکومت می‌کند و از زمان فروپاشی دولت مورد حمایت خارجی، مجموعه‌ای دستورات را برای اجرای دیدگاه ریاضت طلبانه اسلام، صادر کرده است.

وزارت امور دینی کابل، روز سه‌شنبه ٩ آوریل، دستورالعملی صادر کرد که بر مبنای آن، ائمه در سراسر افغانستان باید پیامی را که آخوندزاده در اوایل ماه رمضان منتشر کرده بود، با صدای بلند بخوانند.

آخوندزاده، در آن پیام از مردم افغانستان خواست تا به قوانین شریعت احترام بگذارند و خواستار روابط خوب با جامعه جهانی شد.

در پیام آمده است:"بی‌عدالتی و مخالفت با شریعت منجر به ناامنی می‌شود."

در کابل پایتخت، سومین عید فطر تحت نظارت دولت طالبان، با تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

با شروع نماز صبح، پلیس و نیروهای امنیتی دولت طالبان در همه جا مستقر شدند، سیگنال‌های تلفن همراه مختل شدند و در اطراف مساجد، ایست بازرسی قرار دادند.

با اینحال هزاران نمازگزار در مساجد و خیابان‌ها اطراف، نماز اقامه کردند.

 AFP/ب.ن