نچیروان بارزانی: برای پیشرفت عراق باید نظام فدرالی در عمل و به طور کامل پیاده شود

"اگر قانون اساسی عراق اجرا شود همه در این کشور شهروند درجه یک خواهند بود"
نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان
نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤)- رئیس اقلیم کوردستان، تاکید کرد که برای پیشرفت عراق باید نظام فدرالی در عمل و به طور کامل پیاده شود و اگر قانون اساسی عراق اجرا شود همه در این کشور شهروند درجه یک خواهند بود.

نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان، امروز چهارشنبه ١٧ آوریل در هشتمین دیدار سلیمانیه که در دانشگاه آمریکایی در شهر سلیمانیه برگزار شد، سخنرانی کرد.

رئیس اقلیم، گفت:"دموکراسی در اقلیم کوردستان با قیام مردم کوردستان در سال ١٩٩١ آغاز شد و پس از سقوط رژیم بعث با همکاری ائتلاف بین‌المللی، نمونه‌ای بزرگ از دموکراسی و ثبات و توسعه پدید آوردیم، زیرا رهبری سیاسی و مردم کوردستان به دموکراسی اعتقاد داشتند."

وی افزود:"پس از نسل‌کشی مردم کوردستان، مطمئن شدیم که پیشرفت مهین در صلح است نه در جنگ، و آزادیخواهان عراق با پیروزی و قدرت یافتن اقلیم کوردستان، قدرت گرفتند، زیرا ما دموکراسی را در پیش گرفتیم و به همین دلیل جامعه بین‌المللی از اقلیم کوردستان حمایت کرد و کشورهای همسایه به ویژه ایران و ترکیه در توسعه اقتصادی اقلیم مشارکت کردند."

همچنین تاکید کرد:"اعتقاد اقلیم کوردستان به دموکراسی، تغییر نکرده است و در عراق نیز راه صلح و دموکراسی در پیش گرفته‌ایم. برای پیشگیری از تکرار فجایع گذشته به گفت‌وگوی مستمر نیاز داریم و اختلافات و درگیری راه را برای تروریست‌ها می‌گشاید. اگر ما در عراق متحد بودیم، القاعده و داعش نمی‌توانستند حملات خود را به نتیجه برسانند. دیکتاتوری و نبود آزادی سیاسی، تاریخ عراق را خون آلود کرد."

و نیز اهمیت اجرای قانون اساسی عراق را مورد توجه قرار داد و گفت:"مردم عراق در سال ٢٠٠٥ با تصویب قانون اساسی، نظام فدرالی را تثبیت کردند که مشارکت همه جوامع عراق را در پی داشت و در نتیجه آن عراق نیرومند خواهد شد. برای پیشرفت عراق باید نظام فدرالی در عمل و به طور کامل پیاده شود و نباید بنا بر خواست جریان‌هایی، نظام فدرالی کنار گذاشته شود و مانع اجرای قانون اساسی شد. زیرا تکرار تجربه‌ای است که پیش از این مردم سراسر عراق را با ناکامی مواجه کرده است."

و با بیان اینکه محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، به قانون اساسی پایبند است و دیدگاه او ثبات مطلوبی در حکمرانی عراق ایجاد کرده است، گفت:"آن دیدگاه می‌تواند عراق را به پیش ببرد، اما به حمایت نیاز دارد و جریان‌های سیاسی عراق مسئولیت دارند که از دولت فدرالی حمایت کنند، اگر قانون اساسی اجرا شود و نظام فدرالی کاملا پیاده شود، عراق افق روشنی پیش رو دارد."

نچیروان بارزانی، تاکید کرد که نحوه تعامل با اقلیم کوردستان، بزرگترین آزمون برای نظام سیاسی عراق است. یک عراق نیرومند به یک کوردستان نیرومند نیاز دارد و یک اقلیم کوردستان نیرومند به یک عراق فدرال و با ثبات نیاز دارد."

رئیس اقلیم کوردستان، گفت:"اگر قانون اساسی اجرا شود هر مشکلی در عراق قابل حل خواهد بود، قانون اساسی از تمامی جوامع حفاظت می‌کند و با اجرای آن همه شهروند درجه یک خواهند بود."

دیدار سلیمانیه، به طور سالانه برگزار می‌شود و در آن مسائل مهم اقلیم کوردستان، عراق، منطقه و جهان، با حضور شخصیت‌های بین‌المللی، بررسی می‌شوند.

ب.ن