رافائل گروسی: ایران چند هفته تا تولید بمب اتم فاصله دارد

آژانس بین‌المللی از دسترسی "به میزان لازم" به تأسیسات هسته‌ای ایران برخوردار نیست
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

اربیل (کوردستان ۲۴)–  دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‎‌وگو با شبکه‌ی خبری دویچه‌وله‌ی آلمان اعلام کرد جمهوری اسلامی می‌تواند ظرف چند هفته به اورانیوم غنی شده‌ی کافی برای ساخت بمب اتمی دست یابد.

رافائل گروسی غنی‌سازی اورانیوم در ایران در سطح نزدیک به ساخت سلاح را نگران‌کننده خواند و هم‌زمان تأکید کرد نمی‌توان مستقیما به این نتیجه رسید که جمهوری اسلامی از سلاح اتمی برخوردار است یا در هفته‌های آینده به آن دست خواهد یافت.

گروسی افزود یک کلاهک هسته‌ای کاربردی، علاوه بر مواد شکافت‌پذیر، به «بسیاری چیزهای دیگر' نیز نیاز دارد.

گروسی در ادامه‌ی مصاحبه‌ی خود با دویچه‌وله گفت آژانس بین‌المللی از دسترسی "به میزان لازم" به تأسیسات هسته‌ای ایران برخوردار نیست.

او به نبود شفافیت در برنامه‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی اشاره و تأکید کرد: "وقتی شما همه‌ی این موارد را کنار هم قرار می‌دهید، علامت‌های سؤال زیادی برایتان پدیدار می‌شوند."

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به "کشف غیرقابل‌انتظار اورانیوم" در برخی تأسیسات اتمی ایران پرداخت و هشدار داد این موضوع به شک و تردیدها درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی دامن می‌زند.

پیش‌تر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش‌هایی درباره‌ی وجود ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در سایت‌های ورامین و تورقوزآباد منتشر کرده بود.