مجلس نمایندگان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌گرایی تصویب کرد

همجنس‌گرایان در عراق به ۱۰ الی ۱۵ سال زندان محکوم خواهند شد
مجلس نمایندگان عراق
مجلس نمایندگان عراق

اربیل (کوردستان ۲۴)– مجلس نمایندگان عراق روز شنبه قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن همجنس‌گرایی مجازاتی تا ۱۵ سال زندان در پی خواهد داشت.

به گفته‌ی مدافعان این مصوبه چنین طرحی در راستای " حفظ ارزش‌های دینی" در کشور عراق است. اما مدافعان حقوق جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی (اقلیت‌های جنسی و جنسیتی شامل همجنس‌گرایان، دوجنس‌گرایان، افراد ترنس و بیناجنسی) از این مصوبه به‌عنوان تازه‌ترین حمله به جامعه‌ی دگرباشان جنسی در عراق یاد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این مصوبه تصریح شده است: هدف این قانون "حفاظت از جامعه‌ی عراق در برابر فساد اخلاقی و فراخوان‌های همجنس‌گرایی است که جهان را فرا گرفته است."

قانون "مبارزه با فحشا و همجنس‌گرایی"، روابط همجنس‌گرایی را ممنوع کرده و برای چنین روابطی حداقل ۱۰ سال و حداکثر ۱۵ سال حبس در نظر گرفته است. طبق این مصوبه، افرادی که همجنس‌گرایی یا کارگری جنسی را ترویج می‌کنند نیز به حداقل هفت سال حبس محکوم خواهند شد.

بر اساس این طرح، برای افرادی که "جنسیت بیولوژیکی" خود را تغییر دهند یا عمداً لباس زنانه بپوشند، بین یک تا سه سال زندان در نظر گرفته شده است.

در این طرح ابتدا برای همجنس‌گرایی حکم اعدام در نظر گرفته شده بود. اما به دنبال واکنش شدید اتحادیه اروپا و آمریکا این طرح اصلاح شد.