مدیرکل آژانس انرژی اتمی در رأس هیئتی از کارشناسان این سازمان وارد تهران شد

مدیرکل سازمان انرژی اتمی در تلاش تقویت نظارت بر مؤسسات اتمی ایران است
دیدار رافائل گروسی با علی باقری کنی در تهران
دیدار رافائل گروسی با علی باقری کنی در تهران

اربیل(کوردستان۲۴)- رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در راس هیئتی متشکل از کارشناسان و مسئولان این نهاد برای گفتگو با مقامات ایرانی وارد تهران شد.

به گزارش رویترز، گروسی به دنبال راه‌های تقویت نظارت و کنترل از سوی نهاد زیر مجموعه‌ی سازمان ملل بر فعالیت‌های نگران‌کننده هسته‌ای ایران است.

در گزارش رویترز، ضمن اشاره به تلاش‌های آژانس در این راستا که سفر گروسی نیز به‌منظور تحقق همین هدف صورت گرفته، دیدگاه تحلیل‌گران و دیپلمات‌ها در خصوص محدود بودن اهرم فشار آژانس را برجسته کرده و یادآور شده است که آقای گروسی باید «مراقب وعده‌های توخالی» باشد.

ایران پس از خروج آمریکای تحت ریاست دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با تهران در سال ۲۰۱۸، به‌تدریج روند غنی‌سازی اورانیوم را سرعت بخشید و ضمن افزایش سطح و میزان ذخایر آن، به‌تدریج همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش داد.

رافائل گروسی ماه گذشته در گفتگو با اسکای نیوز گفته بود که میزان بازرسی (در ایران) هنوز به سطحی نرسیده که مدنظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که گفتگو با مقاماتی از جمله علی باقری کنی، مذاکره‌کننده‌ی ارشد هسته‌ای و حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در برنامه‌ی سفرش به ایران بود، تاکید کرد: «با توجه به عمق و وسعت برنامه (هسته‌ای ایران)، ما باید قابلیت‌های نظارتی بیشتری داشته باشیم.»3