کنفرانس تأثیرات خشکسالی و تغییرات اقلیم در پایتخت اقلیم کوردستان آغاز شد

در عراق بیش از ١٣ میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی در معرض نابودی است

اربیل (کوردستان۲۴)-  کنفرانس تاثیرات خشکسالی و تغییرات اقلیمی و خشک‌سالی با حضور مقامات اقلیم کوردستان و عراق در پایتخت اقلیم کوردستان آغاز شد.
کنفرانس تأثیرات خشک‌سالی و تغییرات اقلیمی بر وضعیت آب‌ و هوا، امور سیاسی، اقتصادی و جمعیتی در عراق و اقلیم کوردستان، روز یکشنبه ٢٢ اردیبهشت ۱۴۰۳، در اربیل با شرکت رشید رئیس جمهور عراق، نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان؛ مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کوردستان  و جمعی از مقامات دولتی در پایتخت قلیم کوردستان آغاز شد.
بر اساس آخرین گزارش آژانس سوئیسی آی کیو ایر، عراق دومین آب‌وهوای آلوده جهان را دارد، مقدار زیادی از هوایی که عراقی ها روزانه تنفس می‌کنند سمی است.
کارشناسان محیط‌زیست علت اصلی آلودگی هوا در عراق را عدم ارائه خدمات مناسب، انتشار گازهای خطرناک و دود پالایشگاه ها، تعداد زیاد خودروها، عدم انطباق کارخانه‌ها و حضور آنها در شهرها و مهاجرت روستاییان به شهرها می‌دانند.
بر اساس گزارش آژانس ای کیو ایر سوئیس، تغییرات اقلیمی خسارت زیادی به بخش کشاورزی در عراق وارد کرده است، به‌طوری که از ١٣ میلیون ٥٠٠هزار هکتار زمین کشاورزی، حدود ۶میلیون ٧٠٠ هزار هکتار حاصلخیزی خود را از دست داده است و دیگر برای کشاورزی مفید نیست، همین تغییر اقلیم و آلودگی باعث شده است که سالانه حدود ۳۰ هزار نفر از ابتلا به سرطان رنج ببرند.