بارزانی مرحله‌ای جدید شروع شده است

ما یک نظام پارلمانی، فدرالی، دموکراسی و مدنی را بهتر می‌دانیم.

K24 - اربیل

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان در پیامی آغاز مرحله‌ای نوین از روابط بین کردستان و عراق اعلام کرد.

بارزانی با تاکید بر تداوم روابط دوستانه با کشورهای همسایه درخواست کرده است دست از تهدید کردن بردارند و برای حل مشکلات بین کردستان و دولت عراق همکاری کنند و نقش فعالی داشته باشند.

متن پیام بارزانی

به نام خداوند بخشنده و مهربان

مردم عزیز کردستان

خواهران و برادران عزیز

از ته دل به شما با تمام رنگها و صداهای مختلف و تمام احزاب و همه مشکل‌های ملی و دینی تبریک می‌گویم.

این پیروزی را به خانواده‌های سرافراز شهیدان و پیشمرگهای قهرمان تبریک می‌گویم. مطمئن هستم که اکنون روح شهیدان آسوده است و می‌دانیم که این پیروزی بزرگ زیر سایه آنها حاصل شده است.

از شما سپاسگزارم که رای دادن را تبدیل به جشن کردید. اراده ملت کردستان را به جهان نشان دادید و تصمیم خودتان را گرفتید.

از پیشمرگاه قهرمان و نیروهای آسایش و امنیتی بی نهایت سپاسگزارم که برای موفقیت آمیز بودن این پروسه شب زنده داری کردند.

 به طور ویژه از ساکنیان مناطق کردستانی خارج از اداره اقلیم به خاطر مشارکت حماسی در همه‌پرسی سپاسگزارم. همچنین از کردستانیان خارج از کشور که نقش فعالی در حمایت از همه‌پرسی داشتند سپاسگزارم. از تمام دوستانمان در سراسر جهان که در این پروسه با ملت کردستان همدل بودند سپاسگزارم. همچنین از شورای عالی همه‌پرسی و کمیسیون بلند انتخابات و همه‌پرسی در کردستان سپاسگزارم.

خواهران و برادران

چه روزی از این روز بهتر و بزرگتر و مقدس‌تر است که انسان آزادانه پیروزی اراده ملت خود را برای تعیین حق سرنوشت اعلام کند.

خود را منت‌بار خدای بزرگ می‌دانیم که این فرصت را به ما داد با چشمان خود این روز مقدس را ببینیم. رهبران بزرگمان، هزاران فرزندان قهرمان به حسرت دیدن این روز بودند، اما در این راه جان باختند. درود بر جان آنها و به پیمان وفاداری به آنها پایبند خواهیم بود.

مردم سرافراز کردستان با مقاومت کردن نگذاشتید اراده‌تان بشکند و اکنون پس از رای آری شما به استقلال و  نخیر به انفال و بمباران شیمیایی و قتل و عام، مرحله‌ای نوین شروع شده است که یک نقطه تحول بزرگ برای این زمان و آینده ما است و این پیروزی ملت کردستان است.

تصمیم ملت کردستان در 25 سپتامبر تاوان نیست و علیه معاهدات بین‌المللی هم نیست.

قانون اساسی عراق به ما اجازه داده است که به صراحت می‌گوید «ان الالتزام بهذا الدستور یحفظ للعراق اتحاد الحر». دولت عراق به وضوح به قانون اساسی پایبند نبوده است.

پس از سال 2003 (میلادی) بر اساس اتحاد آرزومندانه و مشارکت به بغداد رفتیم و در قانون اساسی سال 2005 گنجانده شده است. اما متاسفانه آنها به قانون اساسی پایبند نبودند. بنابراین اگر مشارکت را قبول نکنند و قانون اساسی را نقض کنند، حق داریم تصمیم خود را بگیریم و ملت کردستان هم روز 25 سپتامبر تصمیم خود را گرفت و وارد مرحله‌ای شد که با مراحل گذشته فرق دارد.

هیچ کس از ما گلایه نکند. ما برای حفظ همزیستی و یکپارچگی عراق همه جانبه کار کردیم. اما بغداد همزیستی را قبول نکرد و ملت کردستان را مجبور کرد که تصمیم خود را بگیرد، همان تصمیمی که بایستی خیلی زودتر می‌گرفت.

لازم می‌دانم که در اینجا پیامی به دولت عراق و کشورهای همسایه و جامعه جهانی ارسال کنم:

برادران در دولت عراق

از شما درخواست می‌کنم به طور جدی و با آرامش تاریخ روابط ما را مطالعه کنید، که چه به سر ما آمده است. با این حال به بغداد بازگشتیم، آیا به طور کافی حقوق اصولی ما را جدی گرفتید؟ با روی خوش نشان دادید که دلمان خوش باشد و امیدوار باشیم؟ بله در آغاز بر روی قانون اساسی و مشارکت توافق کردیم. نقش مهم کردستان در بنیان نهادن عراق نوین خیلی آشکار است، اما شما تمام توافقات و پیمانها را شکستید.

به عصبانیت و تهدید احتیاج نیست، از خودتان گلایه کنید. شما بودید که با عمل و سیاست به ما گفتید شما را نمی‌خواهیم و با صدای بلند گفتید همپیمانی بین کردها و شیعیان تمام شد.

به اراده ملت کردستان احترام بگذارید. آیا درست است که رای میلونها انسان نامشروع بدانید؟ این نظر از منطق و عقل به دور است. همه ملتها خودشان به تصمیم خود مشروعیت می‌بخشند نه کسان دیگری.

تاریخ درازی با هم داشتیم و پسرفت و پیشرفتهای زیادی داشته است و فجایع بزرگی به سر ما آمده است. تداوم تجربه شکست خورده خوب نیست و موفقیت‌آمیز نخواهد بود و نه ما و نه شما آسوده نخواهیم بود. به جای تهدید و مجازات بیایید دوستانه با هم گفتگو کنیم و برای این که دو همسایه خوب باشیم فرصت کافی به مذاکرات بدهیم. به نظر ما در همه حالتها مذاکره تنها راه رسیدن به آینده‌ای بهتر برای هر دو طرف ما است.

همه‌پرسی برگزار شده نه برای تحمیل امر واقع و نه برای تعیین مرزها است. بلکه برای این بود که ملت کردستان به طور دموکراتیک و صلح‌خواهانه درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرد.

یک بار دیگر از شما درخواست می‌کنم بیایید با گفتگو مشکلات را حل کنیم. از آقای حیدر عبادی و تمام احزاب عراقی درخواست می‌کنم، از آنهایی که به گفتگو باور دارند باب مذاکره را نبندند، چونکه تنها گفتگو و مذاکره راه حل هستند.

در صورت مجازات ملت کردستان، از انفال و بمباران شیمیایی و قتل و عام و قطع معیشت تاثیرگذارتر نخواهد بود. ما در هر وضعیتی بر برادری بین کردها و عرب‌ها و تمام متشکل‌ها تاکید می‌کنیم و اختلافات سیاسی با دولت عراق به هیچ وجه نباید بر برادری بین ملتها تاثیر بگذارد.

درباره کشوهای همسایه هم،

به هیچ وجه نمی‌خواهیم با مشکلات روبرو شویم. بهتر است آنها همکاری کنند و نقش مثبتی برای حل مشکلات بین اربیل و بغداد داشته باشند و به نظرات اقلیم گوش فرا دهند. این راه درست است نه تهدید کردن.

25 سال است که ثابت کرده‌ایم عامل تهدید نیستیم، بلکه عامل آرامش و ثبات هستیم. همیشه از نقش ایران و ترکیه در زمان کوچ دسته جمعی ملت کردستان و همچنین بمباران شیمایی و انفال کردستان قدردانی می‌کنیم.

دوباره می‌گویم تنها تفاهم و گفتگو راه درست برای حل مشکلات است، نه تهدید و صحبت با زبان تند و خشن. همچنین بر تداوم روابط دوستانه با آنها تاکید می‌کنیم.

به جامعه جهانی هم اطمینان می‌دهیم که از هم اکنون برای گفتگوی جدی برای حل مشکلات با بغداد آماده هستیم و تاکید می‌کنیم که گزینه صلح با همه طرفها را انتخاب کرده‌ایم. همچنین به باقی ماندن در هم‌پیمان بین‌المللی جنگ علیه تیرور تاکید می‌کنیم. درباره آوارگان هم که اکنون در اقلیم کردستان هستند، انها خواهران و برادران ما هستند و کردستان خانه آنها است و آنها تا زمان بازگشت به مناطقشان از همه زمان بیشتر محافظت خواهند شد.

جای تعجب است ملتی که به طور دموکراتیک و صلح‌خواهانه نظر خود را اعلام کند مجازات شود. آیا با مجازات پاداش قربانی دادن ملت کردستان داده خواهد شد؟ آیا این سزاوار است؟

درباره خصوصیات دولت مستقل کردستان و نظام سیاسی آن به تصمیم ملت بستگی دارد. ما یک نظام پارلمانی، فدرالی،  دموکراسی و مدنی را بهتر می‌دانیم. این یک فرصت با ارزش خواهد بود که بر اساس اطمینان و استفاده از تجربه‌های گذشته یک حکمرانی را بنیان نهیم  که نمونه‌ای از عدالت، یکسانی، شفافیت، دموکراسی و مورد اطمینان و رضایت ملت ما باشد. در این نظام حق متشکل‌های ملی و دینی رعایت خواهد شد و باید از لحاظ سیاسی و مدنی برابری بین تمام شهروندان برقرار باشد. وثیقه سیاسی که از سوی شورای عالی همه‌پرسی تصویب شده است به بنیان و شالوده قانون اساسی ما تبدیل خواهد شد.

مردم مقاوم کردستان

از مردم کردستان با تمام متشکل‌های آن درخواست می‌کنم از امروز به بعد از همه زمان بیشتر متحد باشند و اختلافات و  رقابت را کنار بگذارند و همه با هم صفحه‌ای جدید را بگشاییم. احتمالا با سختی‌ها روبرو خواهیم شد، اما اطمینان دارم افق روشنی در پیش است. از همه مهمتر این است که اراده ملت کردستان شکسته نشد و با همبستگی بر سختی‌ها چیره شدیم.

باید همه ما از محدوده حزبی رها شویم و زیر سایه چتر میهن جمع شویم. به خاطر کمبودها از همه شما معذرت می‌خواهم. از خواهران و برادران بویژه جوانان خون گرم درخواست می‌کنم پس از اعلان نتیجه همه‌پرسی به طور مسالمت آمیز  و با رعایت  فرهنگ عالی ملت ما خوشحالی خود را نشان دهید و هیچ کس تیراندازی نکند و آرامش مردم را به هم نزند.

اکنون می‌توانیم به خانواده و فرزندان شهیدان نگاه کینم و امیدواری را در نگاه آنان ببینیم. اکنون از هر زمان دیگری بیشتر می‌دانیم که پیشمرگان چقدر عزیز و پیشمرگه بودن چه شرف بزرگی است.

اکنون می‌دانیم که یک ملت صاحب اراده هستیم و خداوند پشت و پناه شما باشد.

JS