شرکت بنز دوبارە بە ایران باز می‌گردد

شرکت بنز قبل از انقلاب ١٣٥٧ در ایران مینی‌بوس و کامیون تولید می‌کرد

 K24 - اربیل

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روز جمعه ۲۹ دی ماه، به نقل از منابع اعلام کرد، توافقات بین ایران خودرو و شرکت دایملر، سازنده خودرو بنز برای تولید خودروی سواری مرسدس بنز در ایران نهایی شده و خط تولید آن از اوایل سال ۱۳۹۷ شروع به کار خواهد کرد.

بر این اساس این گزارش، گفته شده در آغاز این طرح، تولید حدود دو هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی سواری بنز پیش بینی شده و مدل‌های اقتصادی تر آن در ایران تولید خواهد شد.

خودرو بنز پیش از این و در سال‌های گذشته نیز در ایران خط تولید داشته و این خط در حال حاضر در حال به روز رسانی و آماده شدن برای تولیدات جدید است. همچنین گفته شده سهم ایران در تولید داخلی آن در آغاز این طرح ۲۰ درصد خواهد بود.

به نوشته ایسنا، این طرح از دستاوردهای پسابرجامی است؛ به صورتی که پس از گذشت دو سال از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی تاکنون چندین شرکت خودروسازی بین‌المللی از جمله پژو، سیتروئن، رنو و هیوندای اقدام به سرمایه‌گذاری در ایران کرده و همکاری‌های خود را آغاز کرده‌اند.

بر اساس خبری کە خبرگزاری ایسنا ٤تیرماە ١٣٩٥ منتشر کردە است، ایران خودرو در سال 1342 اتوبوس 302 مرسدس بنز را مونتاژ می‌کرد. در کنار ایران‌خودرو هم شرکت خاور، کامیون بنز را تولید می‌کرد.

ایسنا در آن گزارش می‌افزاید کە "در دهه 70 میلادی با بروز بحران مالی در غرب، بنز با مشکل مواجه می‌شود و رو به ورشکستگی می‌رود. در این شرایط دولت وقت ایران سعی می‌کند 30 درصد از سهام بنز آلمان را بخرد. با این کار مدیریت شرکت مرسدس بنز در اختیار ایران قرار می‌گرفت، اما دولت آلمان برای جلوگیری از این موضوع خود اقدام به خرید سهام مرسدس بنز می‌کند تا مالکیت این شرکت از دست آلمان‌ها خارج نشود."

/ا.م