اردوغان به عنوان قدرتمندترین رئیس جمهور ترکیه انتخاب شد

حزب دموکراتیک خلق‌ها اکثریت آرا را در شمال کردستان به دست آورد

اربیل (کردستان24)- رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در انتخابات روز یکشنبه سوم تیر ماه با آغار نظام جدید ریاستی در این کشور مجددا به عنوان پر قدرتمندترین رئیس جمهور ترکیه انتخاب شد.

در انتخابات روز یکشنبه، حزب دموکراتیک خلق‌ها مورد حمایت کرد‌ها در استان‌های شمال کردستان اکثریت آرا را به دست آورده است و با کسب 11.6 درصد کل آرا ترکیه از حد نصاب 10% را برای ورود به پارلمان ترکیه عبور کرد و 67 کرسی به دست آورد.

این حزب در استانبول و ازمیر هم بیش از 10 درصد آرا کسب کرد.

حزب حاکم  عدالت و توسعه به رهبری اردوغان با کسب 42.5 درصد آرا اکثریت پارلمان را از دست داد، اما با همراه حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچلی در چارچوب «ائتلاف جمهور» اکثریت پارلمان را دارند.

اردوغان در انتخابات روز سوم تیرماه 52.55 درصد آرا را کسب کرد و در دور اول به عنوان رئیس جمهور ترکیه مجددا انتخاب شد.

اردوغان در سخنرانی بالکون در آنکارا اعلام کرد: به زودی دولت جدید را تشکیل خواهد داد و ترکیه از لحاظ دموکراسی به تمام جهان درس داد و به اهداف حزبش در سال 2023 اشاره کرد.

با پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری، نظام ریاستی در این کشور با حذف پست نخست‌ویزی و قبض قدرت نظامی، مجریه و قضایی در دست رئیس جمهور آغاز خواهد شد.

اردوغان شب گذشته در یک سخنرانی کوتاه، مشارکت بیش از  80 درصد رای دهندگان در انتخابات ترکیه را «درس دموکراسی به جهان دانست».

رقیب اصلی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری، محرم اینجه کاندید حزب مردم جمهوریخواه 30.67 درصد آرا به دست آورد.

در حالی که حزب وی به رهبری کمال کلچداراغلو 22.68 درصد آرا به دست آورد.

در اولین روز پس از انتخابات ترکیه، ارزش لیره این کشور در برابر دلار با کاهش حدود 2 درصد واکنش نشان داد.