گروه اقدام ویژه مالی سه ماه به ایران فرصت داد

برای ایران انتخاب بین حزب‌الله و پیوستن به یک معاهده مالی بین المللی خواهد بود

اربیل (کردستان24)- گروه ویژه اقدام مالی (FATF) برای اصلاح قوانین مالی در جهت خروج ایران از لیست سیاه پولشویی سه ماه به این کشور فرصت داد.

این گروه بین المللی روز جمعه هشتم تیرماه در بیانیه‌ای که در سایت خود منتشر کرده، از دولت ایران خواسته است تا ماه اکتبر (آبان ماه) قوانین مالی خود را در جهت شفاف سازی اصلاح کند.

سه ماه آینده برای ایران فرصت انتخاب بین حزب‌الله، حماس و گروهای دیگر هم‌پیمان آن از یک سو و پیوستن به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم از طرف دیگر خواهد بود.

لایحه دولت روحانی روز اول خرداد در مجلس شورای اسلامی برای الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) با تشنج و هیاهوی نمایندگان بلا تکلیف ماند.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران  روز 30 خرداد با انتقاد از تلاش‌ دولت برای پیوستن به این معاهده بین المللی گفت «معاهدات و کنوانسیون‌های بین المللی ابتدا در اتاقهای فکر قدرت‌های بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آنها پخت‌وپز می‌شود».

یکی از دلایل مخالفان پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم در ایران، مسدود شدن راه برای اعطای کمک مالی به «حماس» و «حزب‌الله لبنان» است.

گروه ویژه اقدام مالی که با پولشویی در جهان مبارزه می‌کند از ایران خواسته طی سه ماه آینده 9 خواسته این گروه را با تصویب قوانین مالی تامین کند:

  1. به نحو مناسبی تامین مالی تروریست ها را جرم انگاشته و از جمله معافیت گروههای تحریم شده را که «در تلاش برای پایان دادن به اشغالگری خارجی، نژادپرستی و استعمار هستند»، حذف نماید.
  2. دارایی های تروریستی را در راستای قطعنامه های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل شناسایی و بلوکه کند.
  3. نظام مناسب و قابل اجرای مراقبت مقتضی مشتریان را تضمین دهد.
  4. استقلال کامل واحد اطلاعات مالی را تضمین و تحویل گزارش فعالیت های مشکوک مربوط به تراکنش های مربوطه را الزامی کند.
  5. نحوه شناسایی و تحریم خدمات دهندگان غیرمجاز انتقال پول و اوراق بهادار به وسیله مسئولان را اثبات کند.
  6. معاهدات تامین مالی تروریست ها و پالرمو را تصویب و اجرا کرده و توانمندی ارائه مساعدت دوجانبه حقوقی را شفاف سازی نماید.
  7. تضمین دهد که موسسات مالی انتقال وجوه خود را ضمن تائید در اختیار داشتن مشخصات کامل گیرنده و فرستنده انجام دهد.
  8. برقراری طیف وسیع تری از مجازات ها برای ارتکاب جرایم پولشویی برقرار شود.
  9. وضع قوانین و آئین نامه های مناسب جهت مصادره اموال دارای ارزش متناظر را تضمین دهد.

 

گروه ویژه اقدام مالی در بیانیه‌اش گفته است از ایران انتظار دارد بلافاصله مسیر اصلاحات را به سرعت دنبال کند تا اطمینان دهد که همه موارد باقی‌مانده در این برنامه برطرف شده‌اند.

همچنین درخواست کرده است ایران اصلاحیه‌های مربوط به مبارزه با پولشویی دولت‌ها و تامین مالی تروریسم در قوانین خود را تا اکتبر ۲۰۱۸ تصویب کند به نحوی که به طور کامل با ضوابط اف‌ای‌تی‌اف همخوانی داشته باشد. در غیر این صورت، تصمیمات مقتضی خواهد گرفت و دست به اقدامات لازم خواهد زد.

گروه ویژه اقدام مالی در تیر ماه ۹۵ به دلیل تعهد ایران به اجرای این اقدامات و برداشتن گام‌های ضروری، با حفظ ایران در لیست سیاه تصمیم گرفت اقدامات تنبیهی علیه ایران را در حالت تعلیق نگه دارد.

مهلت گروه ویژه اقدام مالی به ایران همزمان است با همان مهلتی که آمریکا به خریداران نفت ایران فرصت داده تا به خرید نفت از این کشور پایان دهند.

مشکلاتی که این کنواسیون برای ایران در پی خواهد داشت، در رابطه با حمایت مالی ایران از حزب الله و گروه‌های دیگر مورد حمایت تهران خواهد که در لیست ترور قرار دارند.

بە عقیدە نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در صورت پیوستن به این کنوانسیون، اگر گروه‌هایی مانند حزب‌الله مورد حمایت ایران قرار گیرند، آمریکا می‌تواند از ایران به دادگاه لاهه شکایت کند.