عذرخواهی بانک ملی از زائران اربعین حسینی

از رسانه‌ها گلایه کرده است

اربیل (کردستان24)- بانک ملی ایران با انتقاد از دولت عراق، از زائران ایرانی اربعین حسینی  معذرت خواهی کرد.

بانک ملی ایران عصر روز سه‌شنبه هشتم آبان ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد به دلیل نبود همکاری بانک مرکزی عراق، برای انتقال دینار از این کشور به ایران، به ناچار ارز زائرین در داخل خاک عراق به آنها عرضه شد.

رسانه‌ها طی چند روز گذشته تصاویری از عرضه دینار به زائران ایرانی در عراق منتشر کردند که زائران در حفره و سوراخ‌هایی از ساختمان‌های نیمه تمام و متروکه در نجف ارز از کارکنان بانک ملی دریافت می‌کردند.

محمدرضا حسین‌زاده، مدیرعامل بانک ملی روز سوم آبان ماه از رد درخواست ایران توسط بانک مرکزی عراق خبر داده بود.

بانک مرکزی ایران دو درخواست ایران را برای تامین ارز به زائران ایرانی رد کرده بود.

ایران از بانک مرکزی عراق خواسته بود اجازه به انتقال 200 میلیارد دینار (166 میلیون دلار)  به ایران بدهد.

مقامات ایرانی پس از دریافت پاسخ منفی بانک مرکزی عراق، خواستار ایجاد 250 باجه در شماری از شهرهای عراق برای تامین ارز به زائران ایرانی شدند.

بانک مرکزی عراق دومین درخواست مقامات ایرانی را هم رد کرد.

بانکی ملی ایران در بیانیه‌اش گفته است ساعاتی از دایر شدن باجه های تحویل ارز نگذشته بود که بانک مرکزی عراق و نیروهای امنیتی  این کشور بیش از ۲۰۰ باجه بانک ملی از جمله باجه های مستقر در فرودگاه نجف را تعطیل کردند.

بانک ملی ایران در این باره گفته است بانک مرکزی عراق به دلیل عدم اخذ مجوز و رعایت مسائل امنیتی، این باجه‌ها را تعطیل کرد.

بانک ملی ایران همچنین گفته پس از این رخداد، با یک شرکت پیمانکار عراقی قراردادی برای ایجاد 250 باجه در نقاط مختلف این کشور منعقد شد.

به گفته بانک ملی، به علت شرایط نامساعد جوی در منطقه مرزی مهران، امکان حمل کانکس‌ها و دایر نمودن باجه‌ها مختل شد.

بانک مرکزی عراق در دوران نخست وزیری حیدر العبادی، بانکهای این کشور را از مبادله ارزی با بانکهای ایران برحذر داشت.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر حدید عراق در ارائه برنامه دولتش در رابطه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران به پارلمان این کشور گفت منافع عراق را در اولویت قرار خواهد داد.

ایالات متحده آمریکا در دور اول تحریم‌ها که در روز 16 مرداد علیه ایران اعمال کرد، مبادله ارزی دلار با تهران را تحریم کرد.

کارشناسان اقتصادی عراق، از تصمیم بانک مرکزی این کشور حمایت کردند.

محمد علی صراخ مدیر شعبه بانک تجارت عراق در گفتگویی با شبکه العربیه، تصمیم بانک مرکزی عراق را عاقلانه خوانده است.

دکتور امیر الموسوی رئیس بخش مدیریت و اقتصاد دانشگاه کربلا هم گفته که خرید و فروش کالاها با ایرانیان هیچ نفعی برای خرده فروشان عراقی ندارد و این نوع تبادلات به ضرر محصولات و کالاها و اقتصاد ملی عراق است.

بانک ملی ایران در پایان از شماری از رسانه‌ها که گزارشهایی درباره نحوه عرضه ارز به زائران ایرانی در عراق منتشر کرده‌اند، گلایه کرده است.