خاشقجی از سوی یک بنیاد وابسته بە قطر هدایت می‌شد

واشنگتن پست: مدیر یک سازمان وابسته به دولت قطر به خاشقجی خط می‌داد

 اربیل (کردستان٢٤ )- روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست نوشته است که جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی و ستون‎‌نویس این روزنامه، با یک سازمان تحقیقاتی قطری ارتباط داشته است.

آقای خاشقجی، که به یکی از منتقدان دولت عربستان تبدیل شده بود و مقالاتی در واشنگن‌ پست علیه دولت سعودی در این رزنامه چاپ می‌کرد، سپتامبر گذشته در سرکنسولگری سعودی به قتل رسید.

به نوشته واشنگتن پست، بررسی پیامک‌های مبادله شده بین جمال خاشقجی و مگی میچل، از مدیران اجرایی بنیاد بین‌المللی قطر حاکی از آن است که در مواردی، نوشته‌هایی که خاشقجی در اختیار این روزنامه قرار می‌داد به پیشنهاد خانم میچل نوشته شده بود.

این بنیاد که چند سال پیش توسط امیر قطر تاسیس شد، خود را "یک نهاد نیمه خصوصی" توصیف می‌کند که منابع مالی آن از سوی دولت قطر و همچنین بخش خصوصی تامین می‌شود.

به نوشته واشنگتن‌پست، پیامک‌های بین خاشقجی و مگی میچل نشان می‌دهد که خانم میچل در مواردی با پیشنهاد موضوع و متن مطالبی برای روزنامه واشنگتن پست به جمال خاشقجی، او را تشویق می‌کرد موضعی شدید علیه دولت سعودی اتخاذ کند.

براساس همین گزارش، جمال خاشقجی که به زبان انگلیسی تسلط کامل نداشت، در تحقیقات و تهیه و تدوین مقالات خود از یک مترجم و پژوهشگر در استخدام همین بنیاد استفاده می‌کرد که با ماموریت پیشبرد زبان عربی در ایالات متحده به این کشور اعزام شده بود.

روابط دولت‌های قطر و عربستان در سال‌های اخیر چندان گرم نبود و پس از تصمیم دولت سعودی و چند دولت دیگر منطقه برای قطع روابط دیپلماتیک و تحریم قطر، به شدت تیره شد.

واشنگتن پست در عین حال به نقل از همکاران جمال خاشقجی در بخش "نظرات" این روزنامه می‌نویسد که وی روزنامه‌نگاری مستقل بود که تحت تاثیر کسی قرار نمی‌گرفت.