اخبار ضد و نقیض درباره مرگ شاهرودی

وی پیشتر در آلمان تحت عملیات جراحی قرار گرفته بود

اربیل (کردستان24)- آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس پیشین قوه قضاییه ایران که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بود روز دوشنبه سوم دی ماه در سن 70 سالگی در گذشت.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران خبر مرگ شاهرودی را تایید کرد و به مردم و رهبر جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت.

یکی از اعضای تیم پزشکی شاهرودی به این خبرگزاری گفته است: از لحاظ پزشکی امکان حیات ایشان وجود ندارد، اما خبر فوت را باید خانواده ایشان اعلام کنند.

به گزارش خبرگزاری دولتی، ایرنا، رییس بیمارستان خاتم الانبیاء با اشاره به وخیم بودن حال شاهرودی، خبر درگذشت وی را تکذیب کرد و گفت: اتفاق جدیدی در مورد وضعیت ایشان نیفتاده و زیر دستگاه در قید حیات هستند.

شاهرودی روز ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ پس از مرگ هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد و آخرین بار در 16 تیر 97 برای اداره جلسه این مجمع حاضر شد و از آن به بعد در هیچ محافلی حضور نیافت.

وی در اردیبهشت ۱۳۹۶ در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد  و رهبر جمهوری اسلامی از وی عیادت کرد.

محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز 14 بهمن 97  اعلام کرد که پزشکان در ایران کلیه محمود هاشمی شاهرودی را "اشتباهی" از بدن وی خارج کرده‌اند.

در دی ماه 97، عکس‌های از حضور شاهرودی در یکی از بیمارستان‌های هانوفر در آلمان در کنار پروفسور مجید سمیعی، متخصص مغز و اعصاب منشتر شد.

سفر شاهرودی برای معالجه به آلمان، دردسرهای بیشتر از بیماری برای وی در پی داشت.

از خلع سلاح مخافظان شخصی وی در فرودگاه فرانکفورت گرفته تا  تجمع اعتراضی ایرانیان مقیم آلمان و گشودن پرونده جنایی برای شاهرودی در این کشور، معالجه وی را تحت تاثیر قرار داد.

در زمان بستری شدن وی در آلمان، فولکر نماینده پیشین پارلمان آلمان از محمود هاشمی شاهرودی به دلیل "قتل و جنایت علیه بشریت" شکایت کرد.

ئتلافی از سازمان‌های غیردولتی حقوق بشر ایران از جمله ایران تریبونال، مرکز مدافعان حقوق بشر، مرکز حقوق بشر در ایران، مرکز اسناد حقوق بشر ایران، عدالت برای ایران و بنیاد سیامک پورزند با ارائه مدارک و مستندات قانع‌کننده‌ای خواستار بازداشت  شاهرودی شدند.

بر اساس این مدارک، شاهرودی بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹ میلادی مسئول جنایات علیه بشریت در ایران بوده و باید بر اساس تعهدات آلمان در پایبندی به قوانین بین‌المللی برای جلوگیری از مصونیت از مجازات در مقابل جرائم بین المللی، بازداشت شود.

شاهرودی پس از بازگشت به ایران در یک کنفرانس خبری گفت  به دلیل ایجاد اختلاف نظر در پزشکان معالجم مجبور شدم برای ادامه درمان به آلمان بروم.

محمود هاشمی شاهرودی  در نجف عراق زاده شد و پس از انقلاب ۵۷ از نجف به ایران آمد و با تشکیل «مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق»، با حکومت صدام حسین مبارزه ‌کرد.

شاهرودی عضو شورای نگهبان و چهارمین رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران بود.