مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در بارە تورم افسارگسیخته هشدار داد

عبدالناصر همتی پیشتر از عدم هماهنگی بانک‌های ایران با بانک مرکزی خبر دادە بود

 اربیل (کردستان٢٤ )- مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی در بارە بروز "تورمی افسارگسیخته" طی سە ماه آیندە هشدار داد

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش می‌گوید، حجم نقدینگی از ۵۰۶ هزار میلیارد تومان در میانه سال ۹۲ به بیش از ۱۶۷۲ هزار میلیارد تومان رسیده که گواه بر بیش از سه برابر شدن نقدینگی در دوره مذکور است.

این گزارش می‌افزاید کە رشد نقدینگی در سال‌های پس از نیمه ۱۳۹۲ با سهم بالای شبه پول همراه بوده و متوسط نسبت پول به شبه پول طی دوره مذکور به حدود ۱۵ درصد رسیده است و "این ترکیب نقدینگی با کاهش سرعت گردش نقدینگی به واسطه نرخ بالای سود بانکی، آثار تورمی را به تأخیر انداخته است" و حال در صورتی که «ترکیب نقدینگی تغییر کرده و سهم پول افزایش یابد یا سرعت گردش نقدینگی افزایش یابد، می‌تواند به بروز تورمی افسارگسیخته منجر شود که شواهد آن تا حدی در نیمه نخست سال امسال مشاهده شد."

این مرکز جهت میدریت نقدینگی و مهار تورم پیشنهاد کرده است کە "کاهش حجم نقدینگی"، "مدیریت و کنترل نقدینگی موجود" و همچنین "مدیریت خلق نقدینگی جدید"، در دستور کار برنامه‌ریزان قرار گیرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس بە بانک‌ها توصیە کردە است که اموال مازاد خود را بفروشند، تراکنش‌های کلان بانکی کنترل شوند و تلاش شود ثبات بر بازار ارز و سکه حاکم شود.

پیشتر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران با انتقاد از عملکرد برخی از بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری در افزایش ناترازی در مدیریت منابع و مصارف، منفی بودن مانده حساب جاری بانک‌ها نزد بانک مرکزی را مغایر با اهداف بانک مرکزی و در تضاد آشکار با اهداف بانک مرکزی و سیاست‌های کنترل تورم، توصیف کرده بود.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم متوسط در آذرماه امسال به ۱۸ درصد رسید که در مقایسه با تورم ۱۲ ماهه آبان‌ماه، ۲.۴ واحد درصد افزایش داشت، اما در گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه آذرماه امسال، ۳۷.۴ درصد اعلام شده است.

/چللب