اسد به عراق اختیار داد در خاک سوریە بە داعش حمله بکند

یکی از سناتوران آمریکایی از تجدید نظر ترامپ در مورد خروج سربازان این کشور از سوریە خبر داد

 اربیل (کردستان٢٤ )- خبرگزاری سانا، خبرگزاری رسمی سوریه گزارش کرد کە  بشار اسد به عراق اختیار داده است "بدون کسب اجازه" و در زمانی که لازم می‌داند، علیه داعش در خاک سوریه دست به عملیات نظامی بزند.

این بیانیه ساعاتی پس از اعلام دیدار هیأت عراقی با باشار اسد از سوی  نخست‌وزیر منتشر شد.

بر اساس توافق دمشق و بغداد، دو طرف باید به هنگام ضرورت، یکدیگر را در جریان عملیات‌ زمینی علیه داعش و سایر گروه‌های "تروریستی" قرار دهند. این توافق بعد از سفر فالح الفیاض، رئیس هیأت الحشد الشعبی به دمشق و دیدار و گفت‌وگوی او با بشار اسد به دست آمده است. فالح الفیاض شنبه ۴ دی، نامه عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق را به بشار اسد تحویل داد.

سربازان عراقی در مرز سوریه
سربازان عراقی در مرز سوریه

 عادل عبدالمهدی، گفتە است کە با خروج نیروهای آمریکایی، احتمالا کشورش "نقش بیشتری" در کارزار سوریه ایفا خواهد کرد.

اما، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی یکشنبه ۹ دی، بە سی‌‌ان‌ان گفت که از رئیس جمهور آمریکا خواسته درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه تجدید نظر کند.

به گفته این سناتور آمریکایی، هنگام صرف ناهار با ترامپ به او گفته است: "سرعت (خروج سربازان) را کاهش بدهید. اطمینان پیدا کنید که این کار صحیح است و اطمینان پیدا کنید که داعش برنمی‌گردد."

گراهام به سی ان ان گفته که او هم خواهان کاهش تعداد سربازان آمریکایی در عراق، افغانستان و سوریه است و او هم مانند رئیس جمهوری آمریکا خواهان آن است که متحدان ایالات متحده پول بیشتری در خاورمیانه خرج کنند اما به اعتقاد او ارتش آمریکا می‌بایست همچنان به وظایفش در این سه کشور عمل کند.

نخست‌وزیر عراق می‌گوید: "هر اتفاق بدی در سوریه بیافتد بر ما تاثیر خواهد گذاشت. ما ۶۰۰ کیلومتر مرز زمینی داریم و داعش آن‌جا حضور دارد".

پیش از این جنگنده‌های عراقی پس از کسب اجازه دولت مرکزی سوریه دست به عملیاتی علیه گروه حکومت اسلامی در آن کشور زده بودند.

اما بیانیه منتشرشده از سوی رسانه‌های دولتی سوریه می‌گوید نیروهای عراقی قادر خواهند بود برای حمله به شبه‌نظامیان افراطی بدون کسب اجازه از مرز بگذرند.

/ا.م