عفو بین الملل: هزاران نفر به طور خودسرانه در ایران بازداشت شده‌اند

دادگاه‎های ایران همچنان به صدور احکام اعدام ادامه می‌دهند

اربیل (کردستان24)- سازمان عفو بین الملل در گزارش سال 2018 خود به سركوب معترضان و خشونت علیه مخالفان سیاسی و اعتراض کنندگان دیماه، کارگران و معترضان دیگر ایران در سال گذشته میلادی انتقاد کرد.

به گزازش امنستی اینترناشنال،  دهها هزار مرد و زن در طول سال 2018 چندین بار به خیابانها ریختند تا به فقر، فساد، سرکوب و استبداد  سیاسی اعتراض کنند. مامورین امنیتی، تظاهرکنندگان غیرمسلح را مورد ضرب و شتم قرار دادند و از سلاح گرم، گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش علیه آنان استفاده کردند که به کشته و مجروح شدن تعدادی منجر شد.

عفو بین‌الملل در این باره نوشته است: مقامات هزاران نفر را خودسرانه و بدون محمل قانونی بازداشت و صدها تن از بازداشت شدگان را در دادگاهی غیرمنصفانه به حبس‌های طویل المدت، شکنجه و سایر رفتارهای بیرحمانه محکوم کردند. حداقل 112 نفر از زنان مدافع حقوق بشر به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری از جمله اعتراض مسالمت‌آمیز به قانون خشونت‌آمیز، تبعیض‌آمیز و تحقیرآمیز حجاب اجباری از طریق برداشتن روسری در مکانهای عمومی، بازداشت و محاکمه شدند و یا در زندان باقی ماندند.

همچنین به فیلترکردن شبکه‌های اجتماعی و مختل کردن دسترسی به اینترنت در ایران اشاره کرده است.

امنستی اینترناشنال در گزارش خود با اشاره به سرکوب صدای مخالفان و دگراندیشان و اعمال خشونت‌های مرگبار نوشته است: در سال 2018 سرکوب فعالین جامعه مدنی و مخالفان سیاسی به طور چشمگیری در مصر، ایران و عربستان سعودی افزایش یافت.

در این باره گفته است: در تمامی این کشورها، دهها زن مدافع حقوق بشر به دلیل دفاع از حقوق زنان و یا اعتراض به اعمال خشونت و آزار جنسی علیه زنان از سوی نیروهای حکومتی مورد حمله قرار گرفتند. 

گزارش عفو بین الملل تحت عنوان مروری بر سال 2018 منتشر شده است

عفو بین الملل درباره اعتراض به عدم دسترسی به آب آشامیدنی در ایران گفته است: هزاران نفر از مردم استان خوزستان، اقلیت عرب اهواز، علیه کمبود و کیفیت بد آب، از جمله آب تصفیه نشده که باعث مبتلا شدن 350 نفر به عفونتهای روده شوند، دست به تظاهرات زدند.

امنستی اینترناشنال با اشاره به وحود حکم اعدام در ایران اظهار داشت: در پی اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر از تعداد اعدام‌ها در این رابطه کاسته شد. با این حال، دادگاه‌ها هم چنان به صدور احکام اعدام ادامه دادند. تعداد زیادی پس از دادگاههای غیر منصفانه، حتی در ملاء عام، اعدام شدند. چندین کودک- مجرم در میان اعدامشدگان بودند.

مصونیت گسترده از مجازات

به گزارش عفو بین الملل، افراد مسئول در جنایات، بویژه در جنایت علیه بشریت مصون مانده‌اند و برخی از آنان مقامات عالی در دولت و قوه قضائیه برعهده داشتند.

امنستی اینترناشنال در این باره به سی‌امین سالگرد قتل و عام و اعدام مخفیانه هزاران زندانی سیاسی اشاره کرده و گفته است یکی از نمونه‌های بارز مصونیت از مجازات در قبال جرایم بین المللی است.

اقلیت‌ها

عفو بین الملل درباره خشونت و نقض حقوق اقلیت‌ها در ایران نوشته است طی سال 2018، صدها ترک آذربایجانی و عرب اهوازی، از جمله فعالین دفاع از حقوق اقلیتها، به علت شرکت در گردهمایی‌های فرهنگی و یا اعتراضی مسالمت‌آمیز بازداشت و زندانی شدند.

حقوق کارگران

امنستی اینترناشنال در خصوص  اعتراضات کارگری در ایران گزارش داده است که هزاران کارگر در اعتراض به حقوق معوقه، شرایط بد کاری و دیگر کاستی‌ها دست به اعتصاب و تظاهرات مسالمت‌آمیز زدند. مسئولین امر صدها نفر از اعتصاب کنندگان و معترضین را بازداشت و بسیاری از آنان را به زندان و تحمل شلاق محکوم کردند. ممنوعیت اتحادیه‌های صنفی مستقل در سال 2018 هم چنان باقی بود.