۱۲ سال از ناپدید شدن مـأمور اف بی ای در جزیره‌ی کیش گذشت

دولت آمریکا برای اطلاعاتی که منجر به یافتن و بازگشت باب لوینسون شود، جایزه‌ای پنج میلیون دلاری تعیین کرده است

 اربیل (کردستان۲۴)- اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، با صدور بیانیه‌ای از ایران خواست بر اساس تعهدات قبلی، به تحقیقات برای یافتن رابرت لوینسون مأمور پیشین این نهاد که ۱۲ سال پیش در جزیره کیش ایران ناپدید شد، کمک کند.

بە گزارش صدای آمریکا، در بیانیه‌ی اف‌بی‌آی آمده است: ۹ مارس ۲۰۱۹ (۱۸ اسفند۱۳۹۷)،  دوازدهمین سالگرد ناپدیدشده رابرت (باب) لوینسون در جزیره‌ی کیش ایران است. این یک فرصت برای رهبری دولت ایران است که تعهد خود به آزادی‌های اساسی و حقوق مدنی و بازگشت آقای لوینسون به خانه و خانواده‌اش را نشان دهد.

اداره‌ی تحقیقات فدرال با اشاره به ناپدید شدن لوینسون در خاک ایران یادآور شد که دولت جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر با مقام‌های آمریکا توافق کردند که برای اشتراک اطلاعات که به یافتن لوینسون منتهی شود، همکاری کنند. اف‌بی‌آی بار دیگر از دولت ایران می‌خواهد که به تحقیقات برای یافتن او کمک کند.

لوینسون که کارمند بازنشسته‌ی بخش مبارزه با جرائم سازمان‌یافته پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) بود، در اسفند ۱۳۸۵ در جزیره کیش ناپدید شد. در آن زمان گفته شد او در استخدام یک شرکت خصوصی برای تحقیق درباره قاچاق سیگار وارد ایران شده بود.

در سال‌های گذشته برخی نهادهای اطلاعاتی آمریکا گفتند لوینسون احتمالاً از سوی یک گروه ربوده‌شده و در منطقه مرزی بین ایران با افغانستان و پاکستان نگهداری می‌شود. تاکنون دو ویدئو از او در پنج سال اول ناپدیدشدن او منتشر شد که دریکی از آنها، او در لباس نارنجی دیده می‌شود.

بیانیه‌ی اف‌بی‌آی می‌گوید لوینسون که روز ۱۹ اسفند ۷۱ ساله می‌شود، ۲۸ سال در اف‌بی‌آی خدمت کرد که ۲۲ سال آن به‌عنوان مأمور ویژه بود.

"کریستوفر ری" رئیس اداره‌ی تحقیقات فدرال آمریکا تأکید کرد که اف‌بی‌آی هرگز لوینسون را فراموش نمی‌کند و از ایران خواست که همکاری‌های لازم را انجام دهد.

دولت آمریکا برای اطلاعاتی که منجر به یافتن و بازگشت باب لوینسون شود، جایزه‌ای پنج میلیون دلاری تعیین کرده است.

/ا.م