خاتمی: وزیر خارجه فرانسه دروغ می‌گوید/ گور پدرتان

مکانیسم مالی اروپا یک شوخی تلخ است

اربیل (کردستان24)- امام جمعه تهران با رد اظهارات وزیر خارجه فرانسه، وی را درغگو نامید و مکانیسم مالی اروپا را هم مانند خامنه‌ای یک شوخی تلخ دانست.

احمد خاتمی در خطبه نماز جمعه تهران در دومین روز سال 98  اعلام کرد: آمریکا جلوی چشم اروپا از توافقنامه برجام خارج شد، اما کاری نکردند.

خاتمی با اشاره به اینکه اروپا با آمریکا همرایی دارد، اظهار داشت: «وزیرخارجه فرانسه دروغ می‌گوید که به رغم خروج آمریکا از برجام تلاش قابل توجه برای حفظ برجام داشتیم».

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه روز پنجشنبه گفت: علی رغم خروج آمریکا از برجام، برای حفظ این توافق بسیار تلاش کرده‌ایم.

لودریان با انتفاد از حکم نسرین ستوده خطاب به نمایندگان مجلس فرانسه اظهار داشت: «تلاش‌های ما برای حفظ توافق در وین به معنی چک سفید برای ایران نیست که حقوق بشر را نقض کند».

امام جمعه تهران در واکنش گفته است «کانال مالی اروپا فریبنده است و به تعبیر رهبری به شوخی تلخ شبیه است. بعد هم او گفته که تلاش‌های ما به حکم چک سفید امضا است. خجالت بکشید».

خاتمی با متهم کردن پلیس فرانسه به کشتن و کور کردن معترضان گفت: « مردم‌تان را می‌کشید و کورشان می‌کنید، اما باز دم از حقوق بشر می‌زنید. شما حقوق بشر می‌فهمید؟ گور پدرتان با این چک سفید امضای‌تان. ما به فضل خدا می‌ایستیم و از منافع خودمان دفاع خواهیم کرد».

علی خامنه‌ای روز پنجشنبه اظهار داشت: «اروپایی‌ها عملا از برجام خارج شده‌اند، چرا که وظایف خود را در قبال برجام انجام نداده‌اند».

 اظهارات خامنه‌ای با انتقادات وزیر خارجه فرانسه از مقامات حکومتی ایران همزمان بود.

پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت 97، این دور دوم تنش بین فرانسه و ایران به شمار می‌رود.

خواست رئیس جمهور فرانسه برای مذاکرات موشکی با ایران با انتقادات شدید مقامات حکومتی در تهران مواجه شد و موجب ایجاد تنش بین دو کشور شد.

اگر چه بهرام قاسمی از پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مذاکرات مخفی موشکی با فرانسه خودداری کرد، اما وزیر خارجه فرانسه نسبت به شکست مذاکراه به ایران هشدار داد.

امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اعتراف به مذکرات موشکی گفت کلید موشک‌ دست دولت نیست.