دانشگاه صلاح‌الدین دکترای افتخاری را به کوچر بیرکار اهدا کرد

نچیروان بارزانی: کردستان به افرادی همچون کوچر بیرکار نیاز دارد

اربیل (کردستان24)- دانشگاه صلاح الدین در اربیل  با حضور نخست وزیر و رئیس پارلمان کردستان دکترای افتخاری به کوچر بیرکار تقدیم کرد.

به گزارش خبرنگار کردستان24، روز چهارشنبه هفتم فروردین، یک مراسم ویژه برای تقدیم دکترای افتخاری به کوچر بیرکار برگزار شد.

نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان، رئیس پارلمان کردستان و شماری از مسئولان دولتی و استادان دانشگاه و دانشجویان در این مراسم شرکت کردند.

بارزانی با ایراد سخنانی،  موفقیت کوچر بیرکار را بخشی از مبارزه سیاسی ملت کردستان دانست و گفت وی تنها با حمایت خانواده خود توانست به این موفقیت دست یابد و جایز فیلدز را دریافت کند.

نخست وزیر اقلیم کردستان همچنین گفت: کردستان به افراد دانا و کارآمد همچون کوچر بیرکار نیاز دارد.

دکتر احمد دزه‌ای، رئیس دانشگاه صلاح‌الدین روز چهارشنبه 7 فروردین 98، دکترای افتخاری را به کوچر بیرکار اهدا کرد (عکس: K24)
دکتر احمد دزه‌ای، رئیس دانشگاه صلاح‌الدین روز چهارشنبه 7 فروردین 98، دکترای افتخاری را به کوچر بیرکار اهدا کرد (عکس: K24)

 

کوچر بیرکار پس از دریافت دکترای افتخاری گفت خوشحال هستم که پس از 9 سال بار دیگر به کردستان بازگشتم.

بیرکار با اشاره به نقش خانواده و آموزش و پرورش در تربیب کودکان برای ابداع و نوآوری، از دولت اقلیم کردستان درخواست کرد به دانش آموزان و دانشجویانی که ظرفیت بالایی برای خواندن و نوآوری دارند به کشورهای پیشرفته برای ادامه تحصیل اعزام كند.

وی در پایان از نیت خود برای ایجاد یک سازمان برای توسعه آموزش و علم در کردستان خبر داد.

بیرکار، استاد دانشگاه کمبیرج بریتانیا در سال 2108 برنده جایزه  فیلدز شد و هنگام دریافت این جایزه بین المللی، آن را به 40 میلیون کُرد تقدیم کرد و گفت: «امیدوارم این خبر لبخند به چهره ۴۰ میلیون مردم کُرد بیاورد».

کوچر بیرکار (فریدون درخشانی) در سال 1977 در روستای «نی» شهرستان مریوان به دنیا آمد و در سال 2000  به بریتانیا کوچ کرد و از دانشگاه ناتینگهام دکتورا دریافت کرد.

وی در دوران دانشجوی دکترا در  سال 2003  جایزه‌ جامعه‌ ریاضیات لندن را دریافت کرد.