ترکیه نفت عراق را جایگزین نفت ایران می‌کند

ترکیه یک کوریدور تجاری برای بزرگترین مرکز نفت عراق ایجاد می‌کند

اربیل (کردستان24)- ترکیه پس از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران و عدم تمدید معافیت این کشور برای خرید نفت از ایران،  به دنبال خرید نفت بیشتر از عراق است.

بلومبرگ روز دوشنبه نهم اردیبهشت ماه گزارش داد ترکیه در تلاش برای وارد کردن نفت از بنده بصره در جنوب عراق و دو لوله  موجود انتقال نفت (کرکوک و اقلیم کردستان) به بندر جیحان در دریای مدیترانه است.

مولود چاوش‌اغلو وزیر خارجه ترکیه روز یکشنبه در بغداد و بصره با مقامات عراقی و روز دوشنبه هم در اربیل با مقامات اقلیم کردستان دیدار کرد.

چاوش‌اغلو هفته گذشته اظهار داشت اگر چه قیمت نفت ایران ارزان نیست، اما فرق زیادی با قیمت نفت خام عربستان سعودی و امارات متحده عربی دارد.

تلاش ترکیه برای دریافت معافیت آمریکا برای خرید نفت از ایران برای بزرگترین پالایشگاه این کشور «توپراس» با شکست مواجه شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفته است توپراس از نزدیک این موضوع را دنبال می‌کند و خصوصیات این پالایشگاه برای نفت ایران مناسب است.

وزیر خارجه ترکیه روز یکشنبه پس از دیدار با اسعد عبدالامیر استاندار بصره در تویتی نوشت: ترکیه یک کوریدور تجاری برای بزرگترین مرکز نفت عراق ایجاد می‌کند.

ثامر الغضبان وزیر نفت عراق هفته گذشته آمادگی بغداد را برای تامین نفت برای کمبود عرضه نفت در بازار نفت جهان نشان داد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده گفته است همراه با عربستان و امارات کمبود نفت در بازار جهانی نفت را جبران خواهیم کرد.

اما ترکیه با این ایده ترامپ برای خرید نفت از عربستان و امارات دو متحد آمریکا علیه ایران مخالفت کرده که پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعود در کنسولگری عربستان در استانبول روابط متشنجی با ریاض دارد.

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه با اشاره به جبران کمبود نفت ایران گفت ایالات متحده اطمینان خواهد داد که به مقداری کافی نفت در بازار جهانی عرضه خواهد شد.