ترامپ: جانسون عالی خواهد بود

جانسون به عنوان نخست وزیر جدید بریتانیا انتخاب می‌شود

اربیل (کردستان24)- رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا حمایت خود از انتخاب بوریس جانسون به عنوان رئیس حزب حاکم بریتانیا، محافظه‌کاران و نخست وزیر آینده این کشور اعلام کرد.

حزب محافظه‌کار بریتانیا روز سه‌شنبه اول مرداد ماه، بوریس جانسون وزیر خارجه سابق این کشور و از طراحان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را به عنوان رئیس جدید حزب انتخاب کرد.

جانسون با کسب 92 هزار رای در برابر 47 هزار رای جرمی هانت، وزیر خارجه دولت ترازا می به عنوان رئیس حزب محافظه‌کاران انتخاب شد.

ترامپ لحظاتی پی از انتخاب جانسون در تویتی نوشته است: به بوریس جانسون نخست وزیر آینده بریتانیا تبریک می‌گویم. وی عالی خواهد بود.

 

احتمالا ترزا می روز چهارشنبه به طور رسمی از مقام نخست وزیری کناره‌گیری می‌کند و ملکه بریتانیا جانسون را به مقام نخست وزیر منصوب خواهد کرد.

ترامپ قبل از انتخابات حزب محافظه‌کاران بریتانیا برای انتخاب رئیس جدید حزب، حمایت خود را از بوریس جانسون اعلام کرده بود، که با انتقاد تعدادی از سیاستمداران بریتانیا مواجه شد.

منتقدان، ترامپ را به دخالت در امور داخلی بریتانیا متهم کرده‌اند.

انتخاب جانسون با افزیش تنش بین ایران و بریتانیا در خلیج فارس همزمان است و مقامات دولتی در لندن، اعمال تحریم‌ها علیه ایران را بعید ندانسته‌اند.

بریتانیا برای مقابله با اقدامات دریایی ایران، نیروهای خود در خلیج فاری افزایش می‌دهد.

سپاه پاسداران روز 28 تیرماه، در واکنش به توقیف کشتی ایران در جبل الطارق توسط نیروی دریایی بریتانیا، از توقیف نفتکش بریتانیایی «استینا ایمپرو» به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی خبر داد.

نیروی دریایی بریتانیا روز 13 تیرماه، به علت نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران، نفت‌کش گریس1 حامل نفت ایران به سوریه را در تنگه جبل الطارق توقیف کرد.

مقامات ایران قبلا هشدار داده بودند که اقدامه به مقابله به مثل در برابر بریتانیا خواهند کرد

سپاه پاسداران روز 20 تیرماه تلاش کرد یک نفتکش بریتانیا در تنگه هرمز را توقیف کند.

سخنگوی دولت بریتانیا همان روز اعلام کرد کشتی جنگی بریتانیا با قرار گرفتن در بین شناورهای ایرانی و نفتکش این کشور تلاش ایران را با شکست مواجه کرد.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا روز دوشنبه از  تلاش این کشور برای تشکیل نیروی دریایی به رهبری اتحادیه اروپا برای مقابله با «دزدی دریایی دولتی» ایران در خلیج فارس خبر داد.