بیانیه‌ی مشترک سفرای ۱۶ کشور درباره‌ی اعتراضات اخیر عراق

اعتراضات مردم عراق از اکتبر سال گذشته‌ی میلادی در بغداد و شهرهای جنوبی ادامه دارد

اربیل (کردستان۲۴)- سفرای ۱۶ کشور در عراق، روز دوشنبه۷ بهمن در بیانیه‌ی مشترکی درباره‌ی تظاهرات اخیر عراق خشونت بیش‌ازاندازه برای سرکوب تظاهرات کنندگان را محکوم کردند.

سفرای کشورهای کانادا، کرواسی، جمهوری چک، فنلاند، فرانسه، آلمان، مجارستان، ایتالیا، هلند، نروژ، لهستان، رومانی، اسپانیا، سوئد، بریتانیا و آمریکا با صدور بیانیه‌ای مشترک اعمال خشونت بیش‌ازاندازه نیروهای امنیتی و گروهای مسلح عراق علیه تظاهرات کنندگان مسالمت‌آمیز در بغداد، ناصریه و بصره از ۲۴ ژانویه را محکوم کردند.

بااین‌حال، نیروهای امنیتی و گروه‌های مسلح عراق هم چنان از شلیک مستقیم به تظاهرات کنندگان برای متفرق کردن آنها استفاده می‌کنند که موجب کشته و زخمی شدن شمار زیادی از غیرنظامیان شده است و از سوی دیگر شماری از تظاهرات کنندگان ترسانده و  ربوده  می‌شوند.

سفرای امضاکننده‌ی این بیانیە، از حکومت عراق می‌خواهد که حق آزادی تجمع و حق اعتراضات مسالمت‌آمیز را همان‌طور که در قانون اساسی آمده است، محترم بشمارد و از همه‌ی تظاهرات کنندگان خواسته است هنگام برگزاری اعتراضات از خشونت پرهیز بکنند.

این سفیران هم‌چنین از حکومت عراق خواستند تا اجرای تحقیقات و بررسی درباره‌ی ۵۰۰ نفر کشته و هزاران زخمی در تظاهرات گذشته تضمین کند.

تظاهرات‌های مردم عراق در بغداد و دیگر شهرهای جنوبی که از اکتبر گذشته آغاز شده است، علی‌رغم شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به معترضان بە طور متناوب ادامه دارد.

/ا.م