پمپئو: دولت عراق باید برای حفاظت از مراکز دیپلماتیک اقدام کند

عادل عبد المهدی حملەی موشکی بە سفارت آمریکا را محکوم کرده بود

اربیل (کردستان۲۴)- مایک پمپئو، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا  دوشنبه‌شب ۷ بهمن ۱۳۹۸، در گفت‌وگوی تلفنی با، نخست‌وزیر عراق از او خواست تا در مقابل "حملات ایران" از "حق حاکمیت" کشورش دفاع کند.

پمپئو ضمن ابراز خشم از ادامه‌ی حملات گروه‌های مسلح موردحمایت ایران علیه پایگاه‌ها و مراکز متعلق به آمریکا در عراق، به حمله‌ی موشکی روز قبل به سفارت آمریکا در بغداد که در جریان آن یک نفر زخمی شد، اشاره کرد.

وزیر خارجه‌ی آمریکا همچنین پس از حمله‌ی موشکی به سفارت این کشور در بغداد در توییتی نوشت: "دولت عراق باید بلافاصله برای حفاظت از مراکز دیپلماتیک ما همان‌گونه که قوانین بین‌المللی مقرر کرده‌اند، اقدامی به عمل آورد."

شامگاه یکشنبه ۶ بهمن ۵ موشک کاتیوشا به سمت منطقه‌ی امنیتی سبز (منطقه الخضراء) که در مرکز بغداد قرار دارد شلیک شد که یکی از آنها در سفارت آمریکا فرود آمد و گفته می‌شود که به سالن غذاخوری سفارت اصابت کرده است. این دومین حمله موشکی به سفارت آمریکا در یک هفته اخیر است.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق و فرمانده‌ی کل نیروهای مسلح  در بیانیه‌ای که در ارتباط با حمله‌ی به سفارت آمریکا منتشر کرد، به نیروهای امنیتی دستور داد برای ممانعت از تکرار چنین حملاتی تحقیقات و بررسی‌های لازم را انجام دهند. وی ضمن محکوم کردن حمله به دیپلمات‌های خارجی آن را  قانون‌شکنانه و موجب تضعیف دولت و وارد شدن خدشه به حاکمیت عراق توصیف کرد.

/ا.م