هزینە‌ی فروش گاز ایران در بانک‌های عراق رسوب کرده‌ است

صادرات روزانه‌ی گاز ایران بە عراق از ۲۵ میلیون مترمکعب به ۳ میلیون مترمکعب کاهش‌یافته است

اربیل (کردستان۲۴)- همزمان با افت فشار گاز صادراتی ایران به عراق، درحالی‌که بغداد از آغاز رایزنی برای یافتن جایگزین گاز ایران خبر داده، مقامات ایرانی می‌گویند طلب ۵ میلیارد دلاری ایران از محل صادرات گاز همچنان در بانک مرکزی عراق رسوب کرده و قابل‌برداشت نیست.

احمد عبادی، سخنگوی وزارت برق عراق روز سه‌شنبه ۸ بهمن، در گفتگو با روزنامه‌ی صباح اعلام کرد که صادرات روزانه‌ی گاز ایران به این کشور از ۲۵ میلیون مترمکعب موردتوافق به ۳ میلیون مترمکعب کاهش‌یافته و همین امر دولت عراق را ناگزیر کرده تا رایزنی‌های خود را برای یافتن جایگزین گاز ایران آغاز کند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران خبر از میان رفتن توان صادرات ایران به دلیل رشد مصرف داخلی را تکذیب کرده و علت افت صادرات گاز به عراق را "دلایل فنی" اعلام کرده است.

نخستین قرارداد صادرات گاز ایران به عراق در سال ۲۰۱۱ میلادی بین دو کشور منعقد شد که مطابق آن ایران متعهد شد تا روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز به عراق ارسال کند، این رقم از ابتدای سال ۲۰۲۰ به ۲۵ میلیون مترمکعب کاهش یافت.

حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه‌ی صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران روز چهارشنبه ۹ بهمن، به خبرگزاری ایرنا گفت که تحریم‌های پولی و بانکی آمریکا مانع از برداشت ۵ میلیارد دلار پول حاصل از صادرات گاز و برق از حساب بانک مرکزی عراق شده است.

پیش از آن، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران پس از سفر به بغداد اعلام کرد که مشکل مطالبات ارزی ایران از عراق حل شده است و توافق شد تا مطالبات ایران بر پایه‌ی دینار، ارز ملی عراق، به حساب سپرده‌ی خاصی منتقل شود.

/ا.م