رییس‌جمهور عراق محمد علاوی را به‌عنوان نخست‌وزیر جدید برگزید

علاوی تا هنگام برگزاری انتخابات زودهنگام دولت عراق رهبری خواهد کرد

اربیل ( کردستان۲۴ )- برهم احمد صالح، رییس‌جمهوری عراق فدرال، روز شنبه۱۲ بهمن، محمد توفیق علاوی را به‌عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور برگزید.

به گزارش خبرگزاری رویترز،  محمد توفیق علاوی تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام در کشور سکان هدایت دولت عراق را در اختیار خواهد گرفت. او باید ظرف یک ماه کابینه‌ی جدید عراق را تشکیل دهد.

علاوی، متولد بغداد، یک بار در سال ۲۰۰۶ به‌عنوان وزیر ارتباطات انتخاب شد. وی سال ۲۰۱۲ در پی اختلاف با نوری المالکی، نخست‌وزیر وقت عراق استعفا کرد.

رییس جمهوری عراق پیش‌ازاین به مجلس نمایندگان عراق اعلام کرده بود که اگر مجلس نمایندگان تا روز شنبه ۱۲ بهمن نامزد پست نخست‌وزیری را مشخص نکند، خود کسی را به این سمت منصوب خواهد کرد.

نخست‌وزیر پیشنهادی جدید که ۶۵ سال دارد، با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی گفت که برهم صالح از او خواسته است تا بر اساس خواسته‌های معترضان دولت جدید را تشکیل دهد. وی در این ویدیو خطاب به مردم عراق گفت: "من تصمیم گرفتم قبل ازآن‌که با دیگران حرف بزنم، نخست با خود شما مستقیماً صحبت کنم، چراکه این شمایید که به من مشروعیت می‌بخشید."

علاوی افزود: "این کشور شماست، حق شماست... همه آنچه ما باید انجام دهیم اجرای خواسته‌های شماست. ما باید به‌جای سرکوب از شما حمایت کنیم."

انتصاب علاوی به‌عنوان نخست‌وزیر جدید پس از هفته‌ها مذاکره‌ی پشت درهای بسته میان احزاب رقیب در عراق انجام شد. سه مقام عراقی به شبکه‌ی تلویزیونی الجزیره گفته‌اند که احزاب رقیب بر سر این انتصاب توافق کرده‌اند.

علاوی پس از کسب رأی مجلس نمایندگان عراق، ۳۰ روز فرصت دارد که برنامه‌ی خود را ارائه کند و اعضای کابینه را انتخاب کند.

/ا.م