خامنه‌ای ورود واکسن‌های فایزر، مدرنا و استرازنکا بە ایران را ممنوع کرد

رهبر جمهوری اسلامی ایران: «آمریکائی‌ها اگر توانسته بودند واکسن تولید کنند، این افتضاح کرونایی در کشورشان به وجود نمی‌آمد
واکسن
واکسن

اربیل (کُردستان۲۴)- آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه ۱۹ دی‌ماه در سخنان تلویزیونی خود ورود «واکسن آمریکائی و انگلیسی کرونا» را ممنوع اعلام کرد

آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی از این سخنان «ورود واکسن آمریکائی و انگلیسی به کشور» را ممنوع اعلام کرد و افزود «آمریکائی‌ها اگر توانسته بودند واکسن تولید کنند، این افتضاح کرونایی در کشورشان به وجود نمی‌آمد که در یک روز حدود چهار هزار نفر تلفات داشته باشند. ضمن اینکه اساساً به آنها اعتمادی نیست و گاهی این واکسن‌ها برای آزمایش بر روی ملت‌ها است».

در حال حاضر تنها واکسن‌هایی که در کشورهای گوناگون مورداستفاده قرار دارد و نتایج اولیەی آنها، ارزیابی مراحل آزمایشی را تائید می‌کند، سه واکسن «فایزرـ بیونتک»، «مُدرنا» و «استرازنکا» هستند که هر سه ساخت صنایع داروسازی آمریکائی و یا انگلیسی است.

واکسن ساخت چین تاکنون تنها در همان کشور مورداستفاده قرارگرفته و اطلاعات دقیق علمی در بارەی آن به محافل پزشکی جهان ارائه نشده است.

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان روز جمعه‌ی خود نسبت به واکسن فرانسوی نیز که البته هنوز موجود نیست و به نظر می‌رسد تا تولید ماه‌ها فاصله دارد ابراز بدبینی کرد و گفت «باسابقه‌ای که فرانسوی‌ها در قضیه‌ی خون‌های آلوده دارند، به آنها هم خوش‌بین نیستم، اما تهیه‌ی واکسن از کشورهای دیگر هیچ مشکلی ندارد».

/ا.م