اصولگرایان ایران ترورهای هفتە گذشتە را بە ملت کرد نسبت می‌دهند

یک روزنامە سراسری چاپ تهران برای اولین بار تیتر اول خود را بە زبان کردی منشتر کرد

k24- اربیل

پس از حملە تروریستی هفتە گذشتە بە مجلس شورای اسلامی ایران و مقبرە آیت‌اللە خمینی در تهران، روزنامە‌های وابستە بە اصولگرایان این حملات را بە ملت کرد نسبت می‌دهند.

روزنامە وطن امروز در صفحە ٢ شمارە روز سەشنبە ٢٣ خرداد ماە در گزارشی طولانی بە موضوع حملات تروریستی هفدهم خرداد تهران پرداختە و آن را بە کردها نسبت دادە است. وطن امروز با  تیتر "اتحاد شوم در اربیل" حوادث تروریستی تهران را بە احزابی نسبت دادە است کە بیش از هزار نفر از پیشمرگانشان در رویارویی مستقیم با داعش شهید شدە و هزاران نفر از آنان مجروح شدە‌اند.

وطن امروز نوشتە است: " سوال مهم حالا این است که با وجود احاطه کامل دستگاه‌های امنیتی بر مجاری انتقال و تامین تروریست‌های تکفیری به ایران، چگونه این تیم 5 نفره توانست خود را به تهران برساند و عملیات‌های تروریستی انجام دهد."

روزنامە وطن امروز زبان گویای اصولگراهای حاکمیت جمهوری اسلامی حملات ترورسیتی تهران را بە کردها نسبت دادە است
روزنامە وطن امروز زبان گویای اصولگراهای حاکمیت جمهوری اسلامی حملات ترورسیتی تهران را بە کردها نسبت دادە است

 

همزمان با انتشار گزارش  روزنامە اصولگرای چاپ تهران، خبری از آرشیو وبسایت یکی از احزاب کردستان ایران در شبکە‌های اجتماعی منتشر شدە است کە بیش از دوسال پیش در مورد تبلیغات و یارگیری تروریستها در شرق کردستان هشدار دادە و از کسی بە نام "سریاس صادقی" نام بردە است کە بە گفتە مقامات اطلاعاتی ایران یکی از تروریست‌های حملەکنندە بە مجلس ایران بودە است.

 

وبسایت کردستان وکورد بیش از دوسال پیش از این خطر تروریست هارا گوشزد کردە است
وبسایت کردستان وکورد بیش از دوسال پیش از این خطر تروریست هارا گوشزد کردە است

 

وبسایت کردستان و کرد، ارگان رسمی حزب دمکرات کردستان ١٢آذر ماە ١٣٩٣نوشتە بود: "در شهر پاوه‌ افرادی اقدام به‌ اعزام جوانان و تشویق جوانان برای پیوستن به‌ گروه‌ داعش کرده‌اند که‌ اسامی تعدادی ازآنها از این قرار است:1- احمد صادقی، 2- سریاس صادقی، 3-نهادی ویسی، 4- حافظ ویسی (که‌ اخیرا خودش به‌ داعش پیوسته‌)، 5- آزاد کارگر، 6- مهزاد کارگر، 7- اقبال صحرایی، (تمام این افراد بجز آزادو بهزاد کارگر که‌ اهل روستای دشه‌ هستند بقیه‌ اهل دزآور و ساکن روستای چورژی می باشند). رژیم آخوندی هم کاری به‌ کار آنها ندارد و بصورت علنی از جلسات آنها که‌ در مساجد بر گزار می شوند جلوگیری نمی کند."

 

سریاس صادقی کە نیروهای اپوزسیون کرد شرق کردستان در بارە وی هشدار دادە و با استناد بە اطلاعیە وزارت اطلاعات یکی از حملە کنندەگان بە مجلس ایران بود.
سریاس صادقی کە نیروهای اپوزسیون کرد شرق کردستان در بارە وی هشدار دادە و با استناد بە اطلاعیە وزارت اطلاعات یکی از حملە کنندەگان بە مجلس ایران بود.

در جبهە اصلاح‌طلبان و مینانه‌روهای حاکمیت جمهوری اسلامی روزنامەی وقایع اتفاقیە تیتر اول شمارە ٢٣ خراد را بە این موضوع اختصاص دادە و برای اولین بار در تاریخ جراید سراسری چاپ تهران، بە زبان کردی نوشتە است: " کردستان نورچشم ایران است".

وقایع اتفاقیە نوشتە است: " حملات تهران هنوز ترکش‌های خود را در افکار عمومی دارد. از تأثير اجتماعی اين حملات دو رويکرد کلان و خرد باقی مانده که در نگاهی کلی می‌توان گفت اين حادثه زمينه‌های همبستگی اجتماعی را افزايش داد. اما خرده افکاری نيز سعی داشت اين حملات را با برخی مسائل قومی گره بزند."

وقایع اتفاقیە در ادامە نوشتە است: يکی از اين نخبگان ميرجلال‌الدين کزازي، استاد ادبيات و زاده کرمانشاه است و دراين‌باره می‌گويد: چگونه می‌توان پذيرفت يا گمان برد که کردان، کسانی که با دلاوری، توانی شگرف که مايه شگفتی شده است با کسانی همدست و هم‌داستان باشند که در دشت‌های عراق، ميانرودان و سوريه با آنان جنگيده‌اند، آنان را تارانده‌اند: زن کرد، مرد کرد که در کنار و دوشادوش يکديگرند. آن کسه اين رفتارها را به کرد بازمي‌خواند، آشکارا با برهانی بُرّا نشان می‌دهد که اين تيره از ايرانيان را به‌درسته نشناخته است.

 ارسلان کامکار نیز بە وقایع اتفاقیە گفتە است: "منسوب کردن مردمان کرد سرزمينمان به تروريست‌ها کاری احمقانه، بی‌معنی و مشکوک است؛ پس با اين تفاسير، اگر تروريست‌ها به زبان انگليسی، آلمانی، آذری، بلوچی و... صحبت کنند بايد بگوييم همه انگليسی‌ها، آلمانی‌ها، آذری‌ها و... تروريست هستند."