10 میلیون حاشیه‌نشین‌ در ایران در وضعیت نامناسبی زندگی می‌کنند

بیش از ٢٣٠ هزار نفر در صندوق پس‌انداز یکم برای مسکن خانه اولی‌ها پس‌انداز کرده‌اند.

K24 - اربیل

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازهم از وجود 10 حاشیه‌نشین شهرها خبر داده است.

عباس آخوندی به خبرگزاری مجلس شورای اسلامی گفته است در حال حاضر ١٠میلیون نفر از شهروندان ایرانی در حاشیه شهرها در وضعیت نامناسبی زندگی می کنند و وزارت راه و شهرسازی برنامه گسترده‌ای در بخش حاشیه نشین‌ها دارد.

در حالی وزارت راه و شهرسازی ایران در روز ۹ مرداد ۱۳۹۶ تعداد حاشیه‌نشینان در ایران را ۱۹ میلیون نفر اعلام کرده است.

همچنین گفته است در دولت دوازدهم  تمرکز عمده وزارتخانه روی چهار محور عمده خواهد بود که بازآفرینی شهری در حوزه بافت‌های حاشیه‌ای بوده است و محور اول ان خواهد بود.

به گفته وزیر پیشنهادی دولت دوم روحانی، «در محور دوم در وزارت راه و شهرسازی بازآفرینی بافت‌های شهری در بافت‌های فرسوده صورت خواهد گرفت و اشتغالزایی در پی دارد و کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد».

آخوندی درباره مشکلات خانه‌ اولی‌ها هم گفته «موضوع خانه اولی‌ها  از طریق صندوق پس‌انداز یکم پیگیری شده و بیش از ٢٣٠ هزار نفر در این صندوق پس‌انداز کرده اند که به تدریج از سال جاری وارد بازار تقاضای مسکن می‌شوند و ورود آنها می تواند بازار مسکن را توسعه داده و تقاضای جدید و اشتغال در بازار مسکن ایجاد کند و خانه اولی ها نیز صاحب خانه شوند».

حاشیه نشینی در ایران یکی از معضلاتی است که شهرهای بزرگ را در بر گرفته است. ساکنان حاشیه‌ها که سرپناهی برای خود ساخته‌اند از مشکلات بهداشت، امکانات شهرنشینی و کمبود خدمات رنج می‌برند.

طبق آمار وزارت راه و شهرسازی ایران از هرچهار نفر ایرانی یک نفر در سکونت‌گاه غیررسمی سکونت دارد و حاشیه‌نشین است.

گفته می‌شود پدیده حاشیه‌نشینی در ایران به دهه 40 بویژه پس از اصلاحات ارضی بر می‌گردد که با هجرت روستانشیان به حاشیه شهرها حاشیه‌نشینی شروع شد و بعد از انقلاب هم افزایش چشمگیری یافته است.

اولین حاشیه‌نشینی در ایران به دهه‌های 40 و 50 تهران باز می‌گردد که نخستین اجتماعات حاشیه نشین در جنوب شهر اسکان یافتند.